Uus trend toiduainetööstuses: lihavabad lihunikud

Taimetoitu on hakanud eelistama ka need, kes otseselt ei pea end taimetoitlaseks.

FOTO: Janerik Henriksson/TT News Agency

Kuigi traditsioonilised lihunikud ja lihapoed muutuvad igalpool järjest haruldasemaks, on nende kõrvale ilmumas uue põlvkonna lihunikud, kes teritavad oma nuge hoopis taimsete produktide kallal.

Niinimetatud lihavabade ehk taimetoidu lihunike hulk kasvab üle maailma, müües tooteid, mis küll näivad matkivat liha, kuid on täiesti taimset päritolu, vahendab Telegraph. Kuigi ka nende letid on tulvil kanaliha, sinki, lihapalle, hakkliha, praelõike ja isegi mereande – mis näevad välja, lõhnavad ja maitsevad nagu päris –, on need tegelikult valminud taimse proteiini baasil.

Liikumisele alusepanija on Hollandis tegutsev kauplus «Vegetarian Butcher», mis hetkel peab läbirääkimisi oma kontseptsiooni laiendamiseks ka Suurbritanniasse. Ettevõtte turundusdirektori Niko Koffemani sõnul on nende tooted praktiliselt eristamatud tavalistest lihatoodetest. Hetkel müüakse neid restoranidele ja taimelihunikele 13 riigis. Nende hulgas on näiteks nii Šveits kui India.

Võltsliha kontseptsioonis endas ei ole muidugi midagi uut. Soja baasil valmistatud tooted on olnud kauplustes müügil juba 1960. aastatest. Uue põlvkonna lihaasendajate valmistamisel kasutatakse aga lisaks sojale ja gluteenile ka herneid, kikerherneid, hundiube, riisi, maisi, rapsi, seeni ja isegi erinevaid baktereid, mis võimaldavad matkida lihatekstuuri.

Hollandi taimetoidulihuniku ja teiste samalaadsetega USA-s ja Kanadas on kõige värskem liitunu kuu aega tagasi Minneapolises tegutsema asunud «The Herbivorous Butcher». Hoolimata lühikesest tegutsemisajast on nende taimsed Korea ribid, õllepraed, pastrami, kalkun ja sink saanud rahvusvahelise tunnustuse. Muidu oma traditsiooniliste lihatoitude üle uhkust tundev Hispaania on samuti avanud läbi taimelihuniku «La Carnicera Vegatariana» kaudu uksed lihavabadele lihunikele. Saksamaal tegutseb alates möödunud aasta juunist «Vegetarian Outlet».

Taimetoidu kasvav populaarsus paneb tahes tahtmata küsima, kas toit, mis kunagi oli vaid hipide ja sõdurite menüü osa, on nüüd muutumas põhivooluks. Tarbijauuringuid läbi viiv uuringufirma Mintel toob välja, et kui Suurbritannias oli 2009. aastal lihaasendajate turuosa väärtus 543 miljonit inglise naela ehk 690 miljonit eurot, siis 2014. aastaks oli see kasvanud 657 miljoni inglise naelani ehk 835 miljoni euroni. Samas ametliku statistika kohaselt ei ole selle aja jooksul otseselt taimetoitlaste hulk kasvanud, mis tähendab, et neid tooteid ostavad ka lihasööjad.

Samas on igasuguste lihaasendajate kriitikud märkinud, et tegemist on ikkagi töödeldud toiduga, mis tähendab, et see ei pruugi olla märkimisväärselt tervislikum alternatiiv lihast loobumisele. «Väga suur hulk lihaasendajatest tehtud tooteid on läbinud põhjaliku töötlemisprotsessi ning neis sisaldub nii geneetiliselt muundatud sojat kui heldelt säilitusaineid,» nentis liikumise Real Food Campaign esindaja Mark Smith, kes näeb peamist häda selles, et taimelihunikud propageerivad lihast loobumise tähe all inimesi ka igasugusest puhtast toidust loobuma.

Toimetus ootab lugejate küsimusi
Saada

Populaarne

Tagasi üles