Tuludeklaratsioonide esitamisele sai saatuslikuks tehniline tõrge (1)

Hanneli Rudi
, Tarbija24 juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Vähesed esitavad tänapäeval paberil tuludeklaratsiooni.
Vähesed esitavad tänapäeval paberil tuludeklaratsiooni. Foto: Sander Ilvest

Tänavune tuludeklaratsioonide esitamine algas suure segadusega, kui probleeme tekkis nii  maksuameti kodulehel kui ka internetipankades.

«Alustasime tulu deklareerimise keskkonna avamist pühapäeval kella 22.00-st  ning esimestel tundidel võis seetõttu olla ka teenuse installeerimisest tulenevaid probleeme. Lisaks püüdsid paljud inimesed juba esimestel tundidel ka oma deklaratsiooni esitada,» selgitas maksu- ja tolliameti pressiesindaja Rainer Laurits, miks pühapäeva öösel maksuameti veebileht läbematute maksumaksjate survele vastu ei pidanud.  Hommikul peale kella üheksat oli taas suurem arv inimesi, kes soovisid e-keskkonda siseneda, kuid siis piiras ligipääsu ja deklareerimise võimalust tõrge andmebaasis.

«Serverid töötasid, kuid probleeme tekitas see, et sel aastal esmakordsel lisandunud andmepäringu seadistuses oli viga, mis avaldus hommikul, kui korraga soovisid väga paljud inimesed oma deklaratsiooni esitada,» selgitas Laurits hommikuse probleemi tagamaid. Nimelt pakkus maksu- ja tolliamet sel aastal esmakordselt klientidele kohest infot nende esitatud deklaratsioonide võimalike probleemide kohta. «Varem tegime seda alles kolme, nelja  päeva pärast, tänavu nn online,» rääkis pressiesindaja. Ta lisas, et ka tekkis tulu deklareerimise keskkonda sisenemisel jõudlusprobleem ja n-ö järjekord ning kõiki ei lastud korraga deklareerima.

Kuigi tavainimestele tundub, et probleemid tuludeklaratsiooni esitamise esimesel päeval on iga-aastane nähtus, kinnitas Laurits, et see ei ole nii. «Me täiustame oma süsteeme iga aasta ja jõudlusprobleemid on viimastel aastatel olnud erandiks,» sõnas ta. Lauritsa sõnul võivad võimalikud põhjused peituda selles, et amet pakub inimestele igal aastal ka täiendavaid lihtsustusi eeltäidetud lahtrite näol, mis suurendavad serverite koormust igal aastal aina rohkem.

«Ajutised jõudlusprobleemid ei ole sellises suurusjärgus kasutajate puhul kunagi välistatud ning keskpäevaks saime ka seekord olukorra stabiilseks,» rääkis Laurits. Tema sõnul on maksu- ja tolliamet (MTA) alustanud laiemalt kogu e-maksuameti/e-tolli uuendamist, mille käigus saavad uued tehnilised lahendused kõik MTA teenused.

Suur huvi tuludeklaratsiooni kiire esitamise vastu häiris kohati ka internetipankade tööd. SEB andis hommikul sotsiaalmeedia vahendusel teada, et seoses alanud tuludeklaratsiooni esitamise perioodiga võib era- ja äriklientide internetipanga kasutamine olla tavapärasest aeglasem.

Õhtuse seisuga on oma tuludeklaratsiooni esitanud  143 359 inimest, kellele kuulub tagastamisele 27,7 mln eurot, juurde maksmisele 635 000 eurot.

Maksuameti prognoosi kohaselt on tänavu tagastatav summa väiksem kui mullu ning selle peamine põhjus on väiksem tulumaksumäär (2015. a alguses vähenes tulumaksumäär 21%-lt 20%-ni).

Maksuameti pressiesindaja Mailin Aasmäe rõhutas, et maksutagastamise kiirust ei mõjuta kuigi palju see, kas esitada tuludeklaratsioon täna, homme või mõne päeva pärast.

«Siin on ka teised asjad olulised – kui inimene esitab deklaratsiooni ja seal on vaja midagi juurde lisada, täiendada või parandada, siis see ka mõjutab maksutagastuse aega. Teeme omalt poolt kõik selleks, et süsteem võimalikult kiirelt toimima saada,» ütles ta.

Tänavu alustasid kiiremad tuludeklaratsioonide esitamisega juba pühapäeva öösel ning pressiesindaja kinnitusel oli hommikuks esitatud juba ligi 70 000 deklaratsiooni.

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles