Tallink napsas maailma esimese ujuva Burger Kingi

Siiri Liiva
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Täna Tallink Star kiirlaeval avatud Eesti esimene Burger King on üle 14 000 kiirtoidurestoranist maailmas muuhulgas ka esimene ujuv Burger King.

«Meil on Burger Kingi kiirtoidurestoranide frantsiisileping ainult Soomes ning koos Tallinkiga saime me loa teenuse osutamiseks ka laevadel,» kirjeldas Soomes alates 2013. aasta lõpust Burger Kingi frantsiisi alusel tegutseva ettevõtte Restel esindaja Mikael Backman. Tema sõnul ei olnud see pärast ühisele otsusele jõudmist väga keeruline.

Kuigi Burger Kingi Ameerika peakontorile tuli see ettepanek üllatusena, said ettevõtted neilt kiiresti rohelise tule. «See oli neile uudne lähenemine, sest arvatavasti ei osanud keegi ameeriklastest ette kujutada, et ühel päeval müüakse Burger Kingi kiirtoitu ka laevadel,» selgitas Backman. Ta ei välista, et peagi hakatakse nende eeskuju järgima ka mujal maailmas.

Resteli esindaja Mikael Backman Tallinki Burger Kingi avamisel. Foto:
Resteli esindaja Mikael Backman Tallinki Burger Kingi avamisel. Foto: Foto: Sander Ilvest

Samas tõi ta välja, et vaid kaks kuud kestnud restorani ehitust hakati ette valmistama juba rohkem kui kaks aastat tagasi. Oma osa mängis selles ka Backmani varasem tutvust tänase Tallink Silja juhatuse esimehe Margus Schultsiga.

Tallinkil esimene katsetus frantsiisiga

«Mul on hea meel, et me saime just 29. veebruaril avada maailma esimese ja praeguse seisuga ainukese ujuva Burger Kingi kiirtoidurestorani just ühel Tallinki laeval,» sõnas Schults, kes avaldas lootust, et kahe suure kaubamärgi ühendamine sel viisil toob kasu mõlemale poolele. «Ja ennekõike muidugi meie klientidele,» lisas ta samas, viidates seejuures neile 4,6 miljonile reisijale, kes aasta jooksul Tallinki laevadega reisivad.

Tallink Silja juhatuse liige Margus Schults (paremal) loodab, et kahe suure brändi ühendamine Tallinki laevadel toob kasu nii mõlemale ettevõtjatele kui ka reisijatele. Foto:
Tallink Silja juhatuse liige Margus Schults (paremal) loodab, et kahe suure brändi ühendamine Tallinki laevadel toob kasu nii mõlemale ettevõtjatele kui ka reisijatele. Foto: Foto: Sander Ilvest

Burger Kingi valikut põhjendas Tallink Silja esindaja sellega, et tegemist on kindla ja usaldusväärse kaubamärgiga. «Seostub burgerite paremikuga – see on põhiline – ja hea koostöö Resteliga, loomulikult, kes seda frantsiisi võimaldas,» lisas Schults. Kuigi kuni tänaseni on suurem osa Tallinki laevade söögikohtadest ettevõtte enda poolt opereeritud, siis katsetatakse nüüdsest Tallink Star laeval oleva Burger Kingiga ka frantsiisimudelit.

«See on just selline toode, mis sobib siia kahetunnisesse sõidukontseptsiooni ja ka seltskonda, kes siin on,» sõnas Tallink Silja esindaja, viidates sellega nii lastega peredele kui tööinimestele, kes Eesti ja Soome vahet sõidavad. Kuigi Burger Kingi frantsiis ei ole odavamate killast, usub Schults, et see investeering teenib end peagi tasa, võttes arvesse just seda reisijate arvu, mis aasta jooksul Tallinki laevadelt läbi käib.

Ambitsioonikas laienemisplaan

Kuigi täna Tallinki laeval avatud Burger King restoranile kuulub nii Eesti esimese kui ka maailma ainukese ujuva Burger Kingi tiitel, ei näe Resteli esindaja lähituleviku plaanides suuremat laienemist väljaspool Soomet ette.

Kuigi Rootsis on Burger Kingi kiirtoidukohad juba alates 1976. aastast, on soomlased ennekõike eeskujuks võtnud Norra Burger Kingi restorane. «Rootslaste kultuur on meie omast mõnevõrra erinev,» selgitas Backman. Nii on viimase paari aastaga Soomes püsti pandud 20 Burger Kingi kiirtoidurestorani, kuid sellega pole veel soomlaste hoog vaibunud.

Nimelt on Resteli eestvedajate tulevikuplaan järgmiseks kolmeks aastaks üsna ambitsioonikas. See näeb ette tänaste restoranide arvu enam kui kolmekordistamist – eesmärgiks on kasvatada Burger Kingi söögikohtade arvu Soomes 70ni ning suurendada ka laevadel olevate toidukohtade arvu.

«Me peame kõigepealt Soomes oma töö lõpuni viima, enne kui me üldse hakkame kaaluma frantsiisi laiendamist teistesse riikidesse,» sõnas Backman. Oma vastusega viitas ta siis sellele, et väljaspool Tallinki laevu vähemalt nende kaudu Eestisse või teistesse Balti riikidesse niipea Burger Kingi kiirtoidurestorane oodata ei ole.

Suurimaks väljakutseks tööjõupuudus

Suurimaks eeliseks peamiste konkurentide – McDonald'si ja Hesburgeri – ees peab Resteli esindaja Mikael Backman seda, et Burger Kingi burgerite kotletid valmivad erinevalt teistest grilli peal, tellimusi hakatakse valmistama alles siis, kui klient on selle sisse andnud ning karastusjoogi ostmisel saab klient pärast tasumist oma topsi korduvalt täita (refill – ing k). Sellest hoolimata lubavad maailmas McDonald'si järel suuruselt teise kiirtoiduketi esindajad, et kliendid saavad oma toidu kätte kahe ja poole minutiga.

Siiski ei ole Burger Kingi restoranide loomine Soomes läinud täiesti takistusteta. Sarnaselt teiste kiirtoidukohtadega on ka neil olnud raskusi just töötajate leidmisega ning nende hoidmisega. Siiski panustab Restel palju aega ja energiat töötajate väljaõppeprogrammi. «Meile on oluline, et neile meeldiks töökeskkond, kus nad töötavad, ja et meil oleks restoranides juhatajad, kes suudavad neid motiveerida,» sõnas Backman. Kuna väga suur osa nende töötajatest on tudengid või lihtsalt noored inimesed, siis see on ka peamine põhjus, mis neil suurimat kaadrivoolavust tekitab. «Nende tujud vahelduvad väga kiiresti ja nad võivad sulle päevapealt öelda, et ma tahan nüüd ära minna,» nentis Resteli esindaja.

Sellest hoolimata on aga Burger King endale Soomes püsiva turuosa saavutanud. Backmani sõnul eelistab päris suur hulk soomlasi kiirtoitu, seda iseäranis viimasel ajal, kus põhjanaabrite majanduslik olukord ei ole enam väga kiita. Seda, kas Burger Kingi turuletulek on kuidagi mõjutanud ka konkurentide tööd, Backman kommenteerida oska, kuigi möönab, et nii McDonald'si kui Hesburgeri restoranide arv on viimase paari aasta jooksul Soomes vähenenud küll.

Oodatakse sarnast edu kaubanduskeskustega

Backmani sõnul on soomlaste seas kõige populaarsem Helsingi raudteejaama Burger King, kus muuhulgas koolitati seitsme nädala jooksul välja ka Tallinki laeval asuva kiirtoidurestorani personali. Lisaks tõi ta teiste suuremate söögikohtadena välja Helsingi peatänava Mannerheimi ääres asuva Burger Kingi, Turu linna keskturul asuva kiirtoidukoha ning neid, mis asuvad suuremates kaubanduskeskustes. «Nende kasuminumbrid on ka kõige kõrgemad,» tähendas Resteli esindaja viimaste osas. See on ka põhjus, miks ta usub, et kiirtoidurestoranil läheb niisama hästi ka laeva peal, kuna sarnaselt kaubanduskeskustega käib neistki suur hulk inimesi läbi.

Backmani enda Burger Kingi menüü lemmiktoode on juba viimased 20 aastat olnud kiirtoiduketi populaarseim burger Whopper, mille massist ligi poole moodustab veiselihapihv. Lisaks leiab 274-grammisest ja 629,7 kalorit andva burgeri vahelt veel tomatit, värsket salatit, majoneesi, ketšupit, hapukurki, sibularõngaid ja seesamiseemneid.

Burger King on Ameerika päritolu kiirtoidukett, mis asutati 1954. aastal Floridas. Tänaseks on ettevõte laienenud 100 riiki üle maailma ning kokku on Burger Kingi toidukohti üle 14 000.

Burger Kingi populaarseim burger leiab ka restorani sisekujunduses mainimist. Foto:
Burger Kingi populaarseim burger leiab ka restorani sisekujunduses mainimist. Foto: Foto: Sander Ilvest
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles