Toiduliit eelistab toidumaksude asemel eneseregulatsiooni

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Panther Media/Scanpix

Toiduliit pooldaks sotsiaalministeeriumis välja pakutud toidumaksude ja lastele suunatud ebatervisliku toidu reklaami piirangute asemel üle-euroopalist ettevõtete eneseregulatsiooni.

Rocco Renaldi on alates 2008. aastast juhtinud EU Pledge initsiatiivi, mis tegeleb lastele vastutustundliku toidu ja joogi turundamise küsimustega. Tema väitel on kasutu kehtestada riiklikul tasandil seadusi, mis piiravad toidutootjaid ebaproportsionaalselt, kui naaberriigis või isegi sama riigi kauplustes on saadaval analoogsed imporditud toidutooted, millele piirangud ei kehti.

«Ainus võimalus tagada, et ühe riigi toiduaineid ei seata ebavõrdsesse konkurentsipositsiooni, on luua juhised, millest lähtutakse kõikjal Euroopas. Nende juhiste järgimises peavad kõik osapooled omavahel kokku leppima, kuid neid ei saa tööstustele peale suruda,» kinnitas ta.

EU Pledge programmiga on tänaseks liitunud 22 suurettevõtet (nende hulgas Mars, Burger King, Kellogg's, Nestle, McDonald's jm), kes haldavad umbes 85 protsenti reklaamiturust. Ühtlasi on nad võtnud kohustuse olla ülimalt vastutustundlik selles osas, kuidas nad turundavad oma tooteid alla 12-aastastele lastele. Ettevõtted järgivad detailseid ettekirjutusi, mille raames sõltub piirangute ulatus toidu koostisest – kui palju on seal nii kahjulikke kui ka kasulikke komponente.

Kuigi EU Pledge programmiga liituvad ennekõike ettevõtted, on programmi reeglistik saanud aluseks mitmete riiklike ja rahvusvaheliste toidureklaami regulatsioonide loomisel. Ka toiduliidu juhataja Sirje Potisepa sõnul on toidutööstused teinud ettevalmistusi selleks, et sõlmida suurtööstustega kokkulepe.

Potisepp avaldas lootust, et ka Eesti võiks EU Pledge'ga ühineda, kuigi Eestis peetakse teiste EL riikidega võrreldes lastele turundamise regulatsioonidest kui heast tavast niigi suhteliselt hästi kinni. Lisaks on Eesti ettevõtted juba niigi näiteks suhkru- ja soolasisaldust oma toodetes vähendanud ning teinud teisigi samme toodete tervislikumaks muutmise suunas.

Tervisliku toitumise rohelise raamatu koostamise raames on tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski avaldanud, et ühe variandina kaalutakse ka toidumakse ning ebatervislike toodete reklaami piiranguid. Mis puudutab otseselt lapsi, siis oluline on sealjuures lastele suunatud toiduturundus (kõrge rasva-, soola- ja suhkrusisaldusega toiduturunduse piiramine).

«Me peame eneseregulatsiooni nii reklaami kui ka toidu koostise osas palju tõhusamaks ja tulemuslikumaks meetmeks kui seni käsitletud toidumaksude ideed, mille mõju nii tarbijale ja toidusektori konkurentsiolukorrale,» tõdes Potisepp.

Tema sõnul jõuti tõdemuseni, et palju olulisem kui toidu koostise ja reklaamimise reguleerimine on teavitustöö lastevanemate suunas, et kujundada juba noores eas inimese toitumisharjumusi ning kasvatada aina vähenevat laste füüsilist aktiivsust.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles