Ümardamine tekitab poodides segadust

Sirje Niitra
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Suhkrupakk võib eurodes maksta samapalju, kroonidesse arvestatult aga erinevalt.
Suhkrupakk võib eurodes maksta samapalju, kroonidesse arvestatult aga erinevalt. Foto: Tairo Lutter / SL Õhtuleht

Eurole üleminekul seadusekohane hindade ümardamine võib tarbijates tekitada eksliku arusaama, et hindu on tõstetud, tegelikult on tegemist ümardamisreeglitest tuleneva hinnamuutusega, mis mõnel juhul muudab hindu ka senisest madalamaks.


Näiteks kilekott, mis enne maksis 1,50 krooni, maksab nüüd 0,1 eurot. Tehing järgmine: 1,50 : 15,6466 = 0,095. Vastavalt reeglitele on seega kilekoti hinnaks 0,1 eurot. Kui see aga tagasi kroonidesse ümber panna, on kilekoti hind 1,56 krooni ehk 1,60. Samas näiteks kilepiim maksab nüüd kroonides 7,80 krooni varasema 7,90 asemel.

Sama kehtib paljude hindade koht. Näiteks väitis Maxima eile, et neil maksab odavaim suhkrupakk 11,50 krooni, mille peale kostis Prisma, et neil on suhkur veel odavam, makstes kroonides 11,42. Tegelikult teevad mõlemad hinnad eurodes 0,73.

Vahe hindades tekib ametlike konverteerimisnõuete ja ümardamisreeglite tõttu. Hindade ümberarvestamine eurodesse toimub Eesti kroonides avaldatud väärtuse jagamisel ametliku kursiga 15,6466. Saadud number ümardatakse 1 sendi täpsusega kolmanda koha järgi pärast koma. Kui kolmas koht pärast koma on 5 või suurem number, ümardatakse ümberarvestatud väärtus ülespoole. Kui see on väiksem, ümardatakse allapoole.

«Seega ei pruugi hindade tagasiarvestamisel kroonidesse summad üks-ühele samad olla,» selgitab tarbijakaitseameti pressiesindaja Kadri Kauksi. Ta soovitas kahtluse korral hinnasildil märgitud kroonisumma arvutada eurodesse ja veenduda, kas eurohind on õige. Kõiki hindu peavad jaekaupmehed näitama nii kroonides kui ka eurodes kuni 30. juunini 2011.


 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles