Riik sundis bussifirmasid fantoompeatusi tegema (3)

Hanneli Rudi
, Tarbija24 juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Annuse peatus – buss peatub, reisijaid pole ega tule.
Annuse peatus – buss peatub, reisijaid pole ega tule. Foto: Mihkel Maripuu

Lux Expressi uued bussid ei sõida enam vuhisedes Tallinnast Tartusse, vaid teevad peatusi kohtades, kus reisijate peale tuleku tõenäosus on pea olematu. Sellised fantoompeatused on riigi poolt peale sunnitud valik.

Tuntud kaardirakendused ei tunnista salapärast Annuse peatust, kus kuus korda päevas peaksid peatuma Lux Expressi bussid. Ainult tänu Peetri alevikus elavale kolleegile õnnestus selle asukoht kindlaks teha.

«Õigupoolest pole seal midagi, ainult üks tee ja see ei ole ka nagu päris tee, vaid pigem rada,» selgitas ta Google’i kaardi peal Annuse peatuse asukohta näidates. Tal oli õigus, pealinnast seitsme kilomeetri kaugusel asuva peatuse juures on praegu üksik talumaja, eemal ehitatakse põllule seitset ridaelamut.

«Bussid peatuvad meil küll, kõik need kohalikud Harjumaa liinid, mis siit mööda sõidavad, on eluaeg peatunud,» rääkis maja juures askeldanud Evi Annus (80). Aga et seal peaks peatuma ka Tartu buss, tuleb prouale üllatusena. «Miks? Kellel seda vaja on? Kui mul peakski olema vajadus Tartusse minna, siis tütar viib mind,» ei jõudnud ta ära imestada.

Ka teisel pool maanteed marsruuttaksot oodanud Marge Kikasele (37) tuli Lux Expressi peatumine uudisena. «Mis ajast see on? Esimest korda kuulen,» oli ta üllatunud. Naise sõnul sõidab ta viimasel ajal tihti bussidega ja pole seni kordagi näinud ühtegi ekspressbussi seal peatumas.

«Kas need peaksid omast vabast tahtest siin peatuma või tuleb vehkida?» uuris ta ajakirjaniku käest. Jäin vastuse võlgu.

«Ma pigem oleks oodanud, et Superbus hakkab peatuma, sest see tegi nüüd peatusi juurde,» sõnas alles hiljuti hoolikalt bussiplaane uurinud naine. Kuigi tal on aeg-ajalt asja ka Tartusse, tunnistab ta, et tal ei ole isegi pähe tulnud otsida piletit liinile Annuse-Tartu.

Ehkki peatusest on näha vaid üksikud majad, Kikas, et päris mõttetu see ka pole, sest lähikonnas on sadakond majapidamist. «Enamik sõidab küll autoga,» ütles naine marsruuttakso peale minnes.

Tõe kriteerium on praktika ja nii sai omal nahal järele proovitud, kas Lux Expressi bussid ka tegelikult peatuvad. Käsi püsti, ja buss peatuski. Piletihind seitse eurot võttis küll esimese hooga hingetuks.

«Mis sa imestad, kui salongis vabu kohti poleks, siis peaksid sõitma lounge’is ja siis maksaks pilet pealinna 15 eurot,» ütles bussijuht.

Tema kinnitusel olen ma esimene inimene, kes Annuselt peale tuli.

Seda, et ma olin sellel liinil maikuus ainus sõitja, kinnitas ka Lux Expressi juht Hannes Saarpuu. Pealinnast Annusele sõitjaid oli poole rohkem – suisa kaks.

Saarpuu sõnul on sellised fantoompeatused nagu Annuse pealesunnitud valik.

«Alguses oli meil idee teha peatusi kohtades, kus on ka sõitjad olemas, nagu Puhu rist (Põltsamaa piiril asuv peatus – toim), aga siis selgus, et teise firma liin kattus meie omaga,» selgitas bussifirma juht.

Nimelt sai Lux Express liiniluba pikendama minnes üllatusega teada, et jääb sellest ilma, kuna teised pakuvad maanteeameti hinnangul paremat teenust.

«Näiteks läbi Paide sõitval Presto Tallinna-Tartu liinil on 16 peatust ja kuna meid võrreldi nendega, siis pidime leiutama järgmise komplekti peatusi, et kvalifitseeruksime samaväärseks liiniks,» selgitas Saarpuu.

Just peatuste arv on liinilubade jagamisel määrav. Arvesse ei võta busside vanust ega asjaolu, et Lux Express on sel liinil sõitnud 15 aastat ja Presto kolm. Fantoompeatused pidi firma tegema nii Tartu kui ka Pärnu liinil ning oli oht, et sama juhtub teistelgi suundadel.

Võimalikult mõttetuid peatusi valida polnud keeruline, sest maanteeamet saatis nimekirja 80st Tartu ja 40st Pärnu maantee äärde jäävast peatusest, mille vahel valik teha.

«Hästi, meie saime oma load viieks aastaks pikendatud, aga mure on selles, et vahepeal saab ju Prestol liiniluba läbi ja siis selgub, et kuna meil on uued bussid, mida neil ei ole , siis ta teeb punktide kokkusaamiseks veel rohkem peatusi,» kirjeldas Saarpuu olukorra absurdsust. Kui praegune olukord peaks jätkuma, siis ei jää vedajatel muud üle kui hakata iga paari aasta tagant peatusi lisama.

«Ma ei saa aru, kellele sellest abi on,» imestas ta.

Esialgu pakkus firma välja võimaluse hakata fantoompeatuste asemel tegema nõudepeatusi eelmüügist pileti ostnutele, kuid amet lükkas ettepaneku tagasi.

«See ei olevat võrreldav päris peatusega, sest ei taga piisavat ligipääsetavust, kui tädil talust tuleb hommikul mõte bussi peale minna, kuna tal ei pruugi olla internetiühendust või helistamisvõimalust,» rääkis bussifirma juht.

Saarpuu sõnul on Tartu liinil peatumine ainsana põhjendatud Puhu ristis. «Kose-Ristil peatub üheksa bussi ja seal on umbes 30 reisijat kuus – sellised peatused ei ole äriliselt põhjendatud,» rõhutas Saarpuu. Tallinna ja Tartu vahel sõitjaid on nende ettevõttel nädalas viiekohaline arv.

Seitsmeeurone pilet seitsme kilomeetri eest on Saarpuu sõnul teadlik valik, sest ei ole mõtet hoida väga madalat hinda viimasteks kilomeetriteks. «Kui tahad selle bussiga sõita, siis pead maksma istekoha algusest saadik kinni,» sõnas ta. Kuna riik piletihindu ei reguleeri, siis on firmal nende määramisel vabad käed.

Esialgu pole bussisõiduaeg fantoompeatuste tõttu pikenenud, sest ekspressliinidel on sõiduajal olnud reservi – kui Tallinnas polnud ummikuid, jõudsid bussid kohale varem. Küll aga on tekkinud probleem busside varasemast jõudmisest vahepeatustesse. Kuna buss peab seal aega parajaks tegema, siis on selline tee ääres seismine ärgitanud reisijaid kaebama.

Jabur olukord tekkis pärast bussituru avamist mullu sügisel. Kui seni kehtis reegel, et ekspressbusside väljumiste vahe pidi olema pool tundi, ja neid võrreldi omavahel, siis nüüd ei tehta vahet kaug-, kiir- ja ekspressliinil. Liiniloa saab firma, kelle teenust peab riik paremaks ehk kes teeb kõige enam peatusi. Saarpuu sõnul jääb talle arusaamatuks, mis eesmärgil kõike seda tehakse.

«Mingil põhjusel ei tahetud bussiturgu lasta täiesti vabaks, aga samas taheti seda ikkagi avada ja seetõttu kirjutati sisse, et peab olema parem,» rääkis bussifirma juht.

Nende firma jaoks on põhiprobleem kaalutluspõhimõtete väidetav muutmine mullu sügisel, vahetult enne selle kinnitamist maanteeameti direktori poolt. Pärast uute nõuete tutvustamist vedajatele võeti välja punkt, mille järgi sai lõppevaid liinilube pikendada samadel alustel.

«Et kui liiniluba lõpeb ja ma olen seda sõitnud samamoodi viis aastat, siis seda ei käsitleta uue liinina ja vaetakse lisandunud liine, aga nüüd öeldakse, et liiniluba on tähtajaline ja kui see saab läbi, siis tuleb uus taotleda,» selgitas Saarpuu.

Kommentaarid (3)
Copy
Tagasi üles