Millele pöörata tähelepanu mereandide valikul?

Poodides on müügil tohutu hulk erinevaid mereande, kuid olemtigi katab enamiku inimeste laua vaid väike osa sellest.

FOTO: SCANPIX

Mereannid on üks kõige ebapopulaarsemaid proteiiniallikaid Ameerika Ühendriikides, olgugi et see on üsna kiiresti valmiv ja toitev roog.

Kuigi mereannid on väga kasulikud ja toitvad, ostavad inimesed neid suhteliselt vähe, vahendab Washington Post.

Üheks põhjuseks on inimeste vähesed teadmised mereandide ostmise ja valmistamise kohta. Oomega-3-rasvhapped, keskkonnasäästlikkus, kasvatatud või püütud – need on vaid mõned märksõnad, mis mereandidega koos käivad. Kui neile lisada veel segaduses ostja toidupoes, siis ongi kõige lihtsam alla anda ja osta hoopis kana.

Mereannid hõlmavad nii kala kui ka koorikloomi – seega kõike alates tuunikalakonservist värske homaarini võib käsitada mereannina.

«USAs müüakse ligi 500 erinevat liiki mereande, kuid 90 protsenti inimestest tarbivad neist vaid kümmet,» sõnas organisatsiooni Mereandide Toitumise Partnerlus tegevdirektor Linda Cornish. Esikolmikus on krevetid, tuunikalakonserv ja lõhe.

Kartus proovida midagi uut on saanud probleemiks. Cornishi sõnul võib vaid mõne liigi tarbimine viia ülekalastamisele. Lahenduseks oleks see, kui inimesed ostaksid ka teisi mereande peale kõige populaarsemate.

«Tasub küsida nõu kalakaupmeestelt, mida nemad soovitavad süüa,» soovitas Cornish.

Ostes tasuks uurida, kas kala on püütud võimalikult keskkonnasõbralikult ning kas selline kalastamine säästab kalaliike.

«Ostes nn jätkusuutlikke mereande saame kaitsta ja hoida meie loodust,» sõnas Ameerika Roheliste Toitujate ekspert Kate Geagan. Seega ei tasu kogu aeg osta vaid ühte sorti mereande, vaid võiks proovida ka midagi uut.

Need, kes väldivad kala söömist, sest kardavad neis sisalduvat elavhõbedat, võivad ka kergemini hingata. Ekspertide sõnul on need hirmud ülepaisutatud.

«Kindlasti ei tohiks hirm saada võitu kala ostmisel,» sõnas Geagan. Ta lisas, et tehtud on palju uuringuid, mis kinnitavad kalas olevate oomega-3-rasvhapete kasulikkust ja kaaluvad üles igasuguse ohu teiste ainete suhtes. Loomulikult on ka erandeid, näiteks ei tohiks rasedad ja lapsed süüa kala, mis sisaldab suures koguses elavhõbedat.

Kui aga inimene pole siiski kalavalikus kindel, tasub Geagani sõnul osta väiksem kala. Tema sõnul tasub proovida sardiine, rannakarpe ja austreid.

See, kas pigem peaks sööma kalakasvatusest pärit või merest püütud kala, pole Geagani sõnul oluline.

Kuna merest püütud kalade osakaal on nõudlusest väiksem, siis tuleb üle poole mereandidest kalakasvatustest.

Toimetus ootab lugejate küsimusi
Saada

Populaarne

Tagasi üles