Galerii: ameeriklaste ostupüha ajab ka eestlased hulluks

Maiken Mägi
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Ameeriklaste ostlemispüha Black Friday (must reede) on otsaga jõudnud ka Eestisse - soodustoodete pärast rüselemiseks päris ei lähe, kuid pikki järjekordi ja omajagu elevust tekitab kampaania siiski.

Näiteks IM Arvutid pood avas Solarise keskuses täna uksed kell 10 ning kohale läinud Risto sõnul võis järjekordades avamise hetkel seista ligi sada inimest. Musta reede puhul pakuti nende kauplustes Apple'i toodetele kuni 70-protsendilisi soodustusi.

Kaia tuli kauplusse MacBook Air arvuti järele, mille pidi täna saama tavahinnast poole soodsamalt. «Soodustused on päris suured, aga kui seda ei saa, siis ostan tahvli,» ütles ta. Praeguse seisuga on Solarise kaupluse MacBook Air'id juba läbi müüdud.

Ka Tairo tuli MacBooki järele, mis pidi minema kingiks. «Soodustust ei tea praegu, sest ei osta seda endale. Olin soodustustega kursis ja tulin kindla toote järgi. Praegu veel on alles, aga võib otsa saada, siis lähen Endla tänava kauplusesse (IM Arvutid teine kauplus Tallinnas - toim). Seal on ka välja valitud ja praegu veel alles,» rääkis tol hetkel üsna järjekorra lõpus, peaaegu uksest väljas seisnud mees.

Moodsate juhtmeta kõrvaklappide järgi tulnud Ander oli samuti musta reede pakkumistest teadlik ning tuli ostma konkreetse sooviga - klappide hind oli tavahinnast 50 protsenti soodsam.

Kõrvaklappe ostma tulnud Jaan väitis aga, et soodustused ei paku talle huvi ning sattus lihtsalt sel hetkel poodi, et tuttavale jõulukink osta. Küll aga tagas see tootele 50-protsendilise soodustuse.

Laod müüakse tühjaks

IM Arvutid AS tegevjuht Jaanus Treilmann sõnas, et kliente teavitati kampaaniast juba varasemalt sotsiaalmeedia ja kodulehe vahendusel. «Müük mustal reedel kindlasti kasvab, kuid see sõltub väga palju konkreetsetest pakkumistest. Kuna pakkumised on kuni -70 protsenti toote alghinnast, siis on vaja müüa kaks kuni kolm korda rohkem, et saavutada täishinnaga toote müümisega võrreldav käive,» selgitas ta.

Sel aastal keskendus pood lao tühjendamisele, tootevalikus olid nii kasutatud demoseadmed kui ka uued, eelmiste generatsioonide tooted.

Samuti Apple'i tooteid müüva Valge Klaari tegevjuhi Marko Kärneri sõnul nemad sooduskampaaniaga kaasa ei lähe. «Selle peamine põhjus on see, et tavaliselt müüakse musta reede puhul vana laokaupa, meie tahaks oma klientidele pakkuda alati uusi mudeleid. Eks täna see must reede on selline suure tormamise päev ning otsustasime, et ei soovi kaasa minna,» rääkis ta. Mees tõdes, et nemad jäävad tavapäraste kampaaniate juurde, mida jõulude eel veelgi tuleb.

Suurte soodustustega kaasnevad ka suured kelmused

Kaspersky Lab’i eksperdid prognoosivad finantsiliste phishing-rünnakute (andmete väljapetmise) arvu suurenemist talvepühade lävel. Kõrge küberkuritegevuse hooaja mitteametlikuks stardiks saab traditsiooniliselt must reede, mil mitmed kauplused hakkavad pakkuma tooteid soodushindadega.

Kurjategijad kasutavad erinevaid tehnikaid: loovad kuulsate makseteenuste pakkujate võltssaite, kopeerivad veebipoodide saite ning isegi avavad võltsitud veebipoode, meelitades ostjaid sooduspakkumistega. Mõistagi kasutatakse hea meelega nime must reede. Näiteks tuvastas Kaspersky Lab ühe petussaidi, mis tegutseb musta reede katte all juba oktoobrist saati - see tähendab, et kurjategijad valmistuvad aktiivselt kasutajate suurenenud rahakulutuste hooajaks.

Selleks, et mitte kelmide ohvriks saada, soovitab Kaspersky Lab kasutajatel järgida lihtsaid reegleid:

  • mitte klikkida võõrastelt inimestelt saadud kahtlastele linkidele ning kontrollida korralikult linke, mida saate sõpradelt messenger’ite kaudu sotsiaalvõrgustikes või e-posti teel – need võivad olla kahjutoovad või phishing-lingid;
  • mitte sisestada pangakaartide andmeid tundmatutel või kahtlastel saitidel, eriti kui need lubavad kõige soodsamaid pakkumisi – tõenäoliselt on need kurjategijate lõks;
  • alati kontrollida saidi autentsust, enne kui jätta sinna ükskõik millist isiklikku informatsiooni – tuleb vähemalt kontrollida tähelepanelikult URLi, sest just aadress eristab phishing-saite tegelikest;
  • kasutada kindlat kaitselahendust, mis sisaldab finantspettuse ennetamise tehnoloogiaid.
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles