Vaata, milline oli suurim toidutrend maailmas sinu sünniaastal

Croissant ehk sarvesai oli populaarseim 1978. aastal.

FOTO: Panther Media/Scanpix

Sushi, makaronid või tiramisu? Toiduportaal Delish koostas suure ülevaate, millised toidud on maailmas aastate kaupa enim kõneainet pakkunud.

1970 – quiche. Inimesed armastasid seda, sest populaarse Prantsuse piruka valmistamisel sai sinna sisse panna kõik toidujäägid, samas oli see lihtne ja stiilne toit.

1971 – munad Benedicti stiilis. 1970ndatel kogus hoogu brunch'ide ehk hiliste hommikusöökide pakkumine, kus kujunes paljude lemmikroaks just see munatoit.

1972 – tequila sunrise. Seda armastasid kontsertide järel juua näiteks Rolling Stones'i liikmed.

1973 – fondüü. Kui 1960ndatel vaimustuti Šveitsi fondüüst, siis 1970ndatel oli juba paljudel kodus fondüüpotike, mille sisse kasta näiteks puuvilju.

1974 – granola. 1960ndatel peeti tervislikku toitu hipide toiduks, ent 1970ndatel saavutas populaarsuse müslist tervislikum granola, mida söödi jogurti ja puuviljadega.

1975 – Pasta Primavera. 1970ndatel kasvas armastus kreemja makaronitoidu vastu ning Primavera oli hea näide sellest.

1976 – Tso kana. Tso kanaroa juurte üle vaieldakse – selle valmistas esimest korda kas Taiwanist pärit kokk Peng Chang-kuei või ameeriklane T. T. Wang New Yorgis. Tegu on kondita kana mahlase magushapuka roaga.

1977 – Buffalo kanatiivad. Neid kaeti cayenne'i pipraga ning kasteti juustukastmesse. Rahvusvaheliseks kanatiibade päevaks peetakse 29. juulit, selle kuulutas välja Buffalo linn.

1978 – sarvesaiad. Neid armastati täita nii singi, juustu, seente kui ka magusate täidistega ning populaarsed on need senimaani.

1979 – kitsejuustusalat. Uute juustusortide laiemale kasutamisele panid aluse Põhja-Californiast pärit kokad Alice Waters ja Jeremiah Tower, kes reklaamisid kohalike juustumeistrite toodangut.

1980 – rantšokaste. Majoneesikaste, mis sisaldab küüslauku, sibulat, tilli ja murulauku, saavutas suurema populaarsuse just sel aastal.

1981 – kiivi. Kui neid hakati Uus-Meremaalt mujalegi tarnima, vaimustusid inimesed kiivist ning hakkasid seda tarvitama nii salatite, liharoogade ja magustoitude sees kui ka toidu kaunistustena.

1982 – brüleekreem. Kui Euroopas serveeriti seda magustoitu juba mõnda aega, siis USA Valgesse Majja jõudis see alles 1980ndatel, kus saavutas ka suurema populaarsuse.

1983 – Penne Alla Vodka. Itaallased alustasid viinaga pastakastmete tegemist 1970ndatel ning ameeriklased võtsid selle kombe üle 1980ndatel. Selle makaroniroa tomatikaste sisaldab tõepoolest viina, et see tooks välja tomatite maitse.

1984 – mustaks küpsetatud kala. Kui näed veel tänapäevalgi mustaks küpsetatud restoranirooga, võlgned selle eest tänu 1984. aasta kokaraamatule «Chef Paul Prudhomme’s Louisiana Kitchen». Intensiivselt maitsestatud ning pannil kõrgel kuumusel küpsetatud kala võitis kummalisel kombel paljude südame.

1985 – fajita. Selle toidu juured ulatuvad 1930ndatesse, mil lehmakarjused küpsetasid liha lõkke peal, ent suurem populaarsus saavutati 1980ndatel, kui fajita'd hakkasid ilmuma ka restoranide menüüsse.

1986 – veinikokteilid. Cooler'id ja spritzer'id domineerisid just 1980ndatel ning kuulusid uhkete klubipidude juurde. Veini segati nii mineraalvee kui ka mahlaga.

1987 – šokolaaditrühvlid. Sel aastal kuulus inimeste süda luksuslikule šokolaadile ning üle maailma avati rohkelt šokolaadipoode. 1973. aastal alustas Alice Medrich trühvlite müüki Californias, kust sai ka alguse siidiste trühvlite populaarsus.

1988 – sushi. Sushi hakkas levima juba paarkümmet aastat varem, kuid 1980ndateks oli see kõikjal ning inimesed hakkasid harjuma toorete mereandide söömisega.

1989 – veganiburgerid. Esimesena valmistas restoraniomanik Gregory Sams neid Londonis, kust need hakkasid levima ka mujale maailma.

1990 – tiramisu. Järjekordne Itaalia kokkade hõrgutis tuli ja saavutas suure populaarsuse.

1991 – Hiina kanasalat. Klassikaliselt kanast, nuudlitest, lehtsalatist, ingverist ja seesamiseemnetest koosnevast salatist leiutati hulk endale sobilikke versioone.

1992 – Starbucks. Kohvigigant alustas äriga küll 21 aastat varem, kuid just 1990ndate algul hakati hoogsamalt laienema.

1993 – päikesekuivatatud tomatid. Ka siin on tegu Itaalia mõjutustega, mis kord maailma huviorbiiti jõudes hakkasid teed leidma mitmesugustesse toitudesse.

1994 – madala rasvasisaldusega toidud. Selleks ajaks olid ameeriklased alustanud ülekaalulisusepaanikaga. Poelettidel võidutsesid madala rasvasisaldusega tooted, mis samas ei pruukinud olla tervislikud – näiteks rasvavabades küpsistes sisaldus sellegipoolest hulk suhkrut või suhkruasendajaid.

1995 – pakendatud näksid. 1990ndate lapsed teavad, et näksidemaailmas tekkis aina uusi liidreid. Cheetos, Pringles, Lays – nimekirja võiks lõputult jätkata.

1996 – küpsetatud kalmaarid. Ameeriklased ei taibanud veel kalmaare püüdagi, kui jaapanlased ja itaallased juba kalmaaridest hoolega roogi tegid. Kalmaar hakkas populaarseks muutuma 1980ndatel ning selle populaarsus jõudis haripunkti just sel aastal.

1997 – laavakook. Pealt krõbeda, ent seest välja voolava sulašokolaadiga koogi päritolu üle on palju vaieldud. Kokkuleppele polegi jõutud, ent see klassikaline šokolaadikook on tänaseni paljude restoranide menüüs.

1998 – krabikook. Esmalt oli tegu USAs asuva Marylandi linna eripärase roaga, mille retsept hakkas maailmas levima.  

1999 – Cosmopolitan. Aasta varem esilinastus «Seksi ja linna» esimene osa ning ei kulunud palju aega, kuni kõik naised soovisid juua just sellest sarjast tuntud kokteili.

2000 – smuuti. Smuutisid valmistati küll juba aastakümneid, kuid selle populaarsuse ning smuutikohvikute avamise vallandas Jamba Juice smuutikett.

2001 – Red Bull viinaga. Eriti kofeiinirikast viinakokteili hakkasid kõik jooma just sel aastal ning oma lihtsuses peetakse seda samas geniaalseks joogiks.

2002 – orgaaniline toit. Sellest aastast alates hakkas tõusma tarbijate huvi keemiavaba toidu vastu, mis ühtlasi rõõmustas mahetoitu kasvatavaid farmereid.

2003 – madala süsivesikusisaldusega toidud. Dieetidega käis kaasas ka mõne toidu või toitaine populaarsus või selle langus. Sel aastal mängis rolli Atkinsi süsivesikuvaba dieet, mida paljud proovisid, kuid mis suuri tulemusi ei andnud.

2004 – jogurt. Paljud pidasid jogurtit samuti dieettooteks ning selle tarbimine tõusis märgatavalt.

2005 – tassikoogid. Ka selles võib süüdistada «Seksi ja linna» seriaalist tuntud Carrie Bradshaw'd ning sarjas näidatud väikseid armsaid kohvikuid.

2006 – külmutatud jogurt. Justkui jogurti ja jäätise vahepealne madala kalorsusega magustoit avaldas inimestele muljet.

2007 – kodumaine toit. Ajaga on kasvanud ka tarbijate huvi toidu päritolu vastu, kuna soovitakse tarbida võimalikult keemiavaba toitu ning anda panus kohalike põllumeeste töösse.

2008 – Ramen. Selle populaarsuse alustalaks peetakse David Changi Momofuku Noodle Bari avamist New Yorgis, kus ramen sai paljude lemmikuks ning levis sealt edasi.

2009 – peekon. Seda nimetati isegi peekonimaaniaks, sest peekonit tarvitati lihtsalt niisama, nii soolaste kui ka magusate toitude kõrvale.

2010 – toiduautod. Tänavatoit muutub aasta-aastalt järjest populaarsemaks ning korraldatakse isegi festivale, millel kogu toitu pakutakse otse autodest.

2011 – hummus. Kikerhernemääre sattus suuremasse huviorbiiti 2000. aastate alguses ning on tugevalt seotud veganluse levikuga.

2012 – lehtkapsas. Supertoiduna hinnatud lehtkapsast lisati nii suppidesse, salatitesse kui sellest valmistati ka lehtkapsakrõpse.

2013 – cronut. Tegu on croissant'i ja sõõriku ristandiga, mida pakkus emadepäeval oma kohvikus kokk Dominique Ansel. Hiljem hakkasid inimesed iga päev järjekorras ootama, et uudset maiustust osta. Cronuti võtsid oma menüüsse ka Dunkin’ Donuts ning teised tuntud kohvikud.

2014 – kinoa. Gluteenivaba supertoit vastab tänapäeva maailma ettekujutusele tervislikust toidust, mistõttu selle populaarsus aina kasvab.

2015 – röstsai avokaadoga. Esmalt söödi avokaadosaia Austraalias, seejärel võttis kombe üle USA ning ülejäänud maailm. Tervislik avokaado koos krõbeda röstsaiaga on eriti lihtsasti valmistatav, ent samas maitsev vahepala.

2016 – visuaalne toit. Toit pidi eelkõige olema võimalikult uhke, külluslik ja eriline, et seda pildistada ja sotsiaalmeedias näidata. Nii kallati näiteks jäätisekokteilid üle hulga vahukoore ja kommidega, et oleks silmale ilusam vaadata.

Toimetus ootab lugejate küsimusi Saada küsimus

Populaarne

Tagasi üles