Euroopa parlament asus netiostlejaid kaitsma

Sirje Niitra
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Internetist ostes võib petta saada.
Internetist ostes võib petta saada. Foto: Elmo Riig / Sakala

Tarbijaõiguste uued reeglid, millele Euroopa parlamendi täiskogu oma heakskiidu andis, kaitsevad senisest paremini ostude sooritajaid ja peaks suurendama tarbijate usaldust.


Uus ELi õigusakt hõlmaks peaaegu kõiki müügitehingud, sh poes, telefoni teel ning veebisaitide kaudu sooritatud oste. Sellega tahetakse senisest paremini kaitsta online-ostlejaid.

Ostja peab teadma ostu tingimusi

Parlamendi poolt heaks kiidetud kujul tugevdavad uued reeglid tarbijate õigusi tunduvalt. Neis pannakse paika, millist teavet ostja peab müüjalt saama, millised on tarnetingimused, millal risk läheb tarbijale üle, ning millistel tingimustel tarbija saab ostust loobuda, nõuda toote parandamist või asendamist.

Samuti täpsustatakse digitaaltoodete allalaadimise tingimusi ning vähendatakse bürokraatiat väikese ja keskmise suurusega ettevõtete jaoks.

Tarbijate jaoks peaks olema selge, kellelt nad kaupa ostavad, mida nad täpselt ostavad ja kui palju tellimine internetis või kataloogist maksab. Kaupleja identiteet ning aadress peavad alati olema selgelt ära näidatud, ütlevad saadikud.

Uued õigused tähendavad seda, et peidetud kulusid ei tohiks enam olla - näiteks ei tohiks kasutada eelmärgistatud kastikesi. Lisaks sellele peab ostja andma lõplikule ostusummale enne ostu sooritamist teadliku heakskiidu.

Hetkel on kaugmüügi puhul kõige rohkem probleeme kauba kohaletoimetamisega. Mis tahes toode või teenus, mis on kaugmüügi teel ostetud, tuleb ostjale kohale toimetada hiljemalt 30 päeva jooksul alates lepingu sõlmimise päevast, vastasel juhul on tarbijal õigus ostust loobuda. Müüja vastutab kauba kahjustumise või kaotsimineku eest transpordi ajal.

14 päeva ostust taganemiseks

Uute reeglite kohaselt oleks tarbijatel terves ELis kaugmüügi ning väljaspool äriruume toimuva müügi puhul, kus tarbija ei näe toodet enne selle ostmist, õigus 14 päeva jooksul ostust taganeda. Kui tarbija mistahes põhjusel tahab ostust loobuda, võib ta ostu tagasi saata.

Kui toote hind ületab 40 eurot, peab saatmiskulud katma müüja. Kõik kulud tuleb ostjale hüvitada 14 päeva jooksul pärast ostust taganemist. Ent uue muudatusettepaneku kohaselt peab ostja tõestama, et ta on toote tagastanud.

Kui müüja ei teavita tarbijat loobumisõigusest, siis pikeneb ostust taganemise õigus 3 kuuni, ütleb nõukogu. Parlament leiab, et taganemisperiood peaks sellisel juhul olema aasta.

Uued reeglid täidavad ka lünga praeguses ELi seadusandluses, sest loobumisõigus puudutab ka kodus tehtud oste ning internetioksjoneid. Oksjonil ostetud kaupa saab tagastada ainult juhul, kui müüjaks on ettevõte, mitte eraisik.

Digitaalsete toodete, näiteks muusika, filmide või tarkvara puhul loobumisõigus ei kehti ning müük loetakse sooritatuks hetkel, kui toodet hakatakse alla laadima.

Vältimaks lisabürokraatiat kohaliku väikepoe või töömehe jaoks, võttis parlament vastu muudatusettepaneku, millega tehakse erand igapäevastele tehingutele, mille korral peab kaupleja toote tarnima või teenuse osutama kohe, kui leping on sõlmitud.

Mitmeotstarbeliste lepingute puhul, kui ostetakse nii kaupa kui teenust (näiteks purunenud akna asendamine), ei pea alla 200 euro tehingu puhul teavet andma kirjalikult, vaid seda võib teha ka suuliselt, ütleb parlament vastu võetud muudatusettepanekus.

Pakiliste parandustööde puhul, nagu veetoru parandamine, oleks 14-päevane loobumisõigus liiast ning sellisel juhul see ei kehti.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles