Kaupadelt kaob aprillis ettemaksupiirang

Sirje Niitra
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Oma õigusi tuleb teada, muidu võib kergesti rahast ilma jääda. Tarbijakaitseamet on valmistanud hulga infobrošüüre, kus vajalik teave lühidalt ja selgelt kirjas.
Oma õigusi tuleb teada, muidu võib kergesti rahast ilma jääda. Tarbijakaitseamet on valmistanud hulga infobrošüüre, kus vajalik teave lühidalt ja selgelt kirjas. Foto: Mihkel Maripuu

Aprillis jõustub seadusesäte, millega kauplused ja teenusepakkujad võivad klientidelt nõuda kogu raha tasumist enne kauba kätteandmist.

Seni võis näiteks mööblitootja või lilleseadja ette küsida kuni pool rahast. Tarbijakaitseamet on korduvalt juhtinud tähelepanu ettemaksupiirangu kaotamisega seotud ohtudele.

Ettemaksuga seoses on palju probleeme ja kaebusi olnud ka seni. Ainuüksi viimasel paaril aastal on tarbijakaitseametisse laekunud avaldusi seoses saamata jäänud kaubaga üle kahe miljoni krooni väärtuses. Tegelik tarbijate kaotus on tõenäoliselt mitu korda suurem.

Raha makstud, kaupa ei saa

Näiteks on tarbijakaitseamet saanud avaldusi OÜ Teekattekivid kohta, mis pole tänava- ja kõnniteekivide eest ette tasunud klientidele kaupa saatnud. Tellijad on esitanud kauplejale kirjalikud nõuded lepingutest taganemiseks ja nõudnud makstud raha tagasi, aga pole teada, kas nad seda ka saavad.

Tervelt 66 kaebust on laekunud mööblitootja OÜ Netahansa kohta, mis on raha maksnud kliendid soovitud mööblita jätnud. Kokku on kaebuse esitanud kliendid maksnud firmale 360 300 krooni, vastu saanud aga vaid lubadusi. Enamikul juhtudel on ette makstud pool summast, kuid üksikutel juhtudel ka kogu summa.

OÜ Dominator Köögid kohta on tarbijakaitsele esitatud neli avaldust saamata köögimööbli asjus. Pankrotistunud Doorlandi kliendid on tasunud aga ettemaksu uste eest, mida nad pole saanud.

Eriti kõrge riskiga valdkonnaks on internetikaubandus. «Just ettemaksu kadumine on üks suuremaid põhjendusi, miks alustame alates aprillist e-kaubanduse tingimusi mittetäitnud ettevõtete nimede avalikustamist,» ütles tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski.

Näiteks on internetikaupluse WebCom Services OÜ peale esitatud 17 kaebust. 28 kaebust on laekunud OÜ TripleTrade internetikauplusest tellitud kaupade mittesaamise kohta. Keskmiselt olid nõuded 10 000 krooni ringis, kokku on inimesed maksnud firmale mitte millegi eest ligi 300 000 krooni.

Ettemaksu tasuval ostjal soovitab tarbijakaitseamet hinnata nii ettemaksu perioodi pikkust kui selle suurust kogumakse suhtes. Samuti tuleks uurida kaupleja usaldusväärsust tuttavate kaudu ja foorumitest.

Osta konkurendi juurest

Tarbijakaitseamet juhib tähelepanu asjaolule, et ettemaksu nõudmiseks peab kauplejal olema põhjendatud vajadus ja kui tarbijalt nõutav ettemaks on ebamõistlikult suur, saab kauplejalt nõuda tarbijat kahjustava tegevuse lõpetamist. Selleks võib pöörduda kohtu poole.

«On ilmselge, et tarbijate usalduseta ei saa konkurentsi tingimustes kuigi pikalt turul püsida ükski ettevõte. Üldjuhul asub turu mõistliku tasakaalu võti ehk rahakott tarbija käes ning ebausaldusväärse ettevõtja puhul ei peaks selle suu ka mitte kunagi avanema,» lausus tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste.

TTÜ äriõiguse õppejõu Madis Kallioni sõnul on 100 protsendi suuruse ettemaksu korral ettevõtja riskid täielikult maandatud ja kogu risk on jäetud tarbija kanda. 50 protsendi suuruse ettemaksu puhul jagunevad riskid pooleks ja see on tema hinnangul igati mõistlik, sest ka ettevõtjal, kes kauba tellib või toodab, on teatud risk.

Kallion lisas, et kindlasti ei hakka kõik kaupmehed kohe kogu raha kauba eest ette nõudma, kuid kui mõni küsib näiteks kaks kolmandikku, on ka seda palju. Sel juhul soovitas Kallion tellida kaupa või teenust teise pakkuja käest.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles