Eestlased peavad otsemüügi tooteid heaks, müüjaid aga pealetükkivaks

Eger Ninn
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Otsemüügifirma Oriflame õlikapslid. Oriflame on Baltimaade otsemüügifirmade assotsatiooni liige.
Otsemüügifirma Oriflame õlikapslid. Oriflame on Baltimaade otsemüügifirmade assotsatiooni liige. Foto: Urmas Luik / Pärnu Postimees

Täna Tallinnas toimunud Baltimaade otsemüügi konverentsil esitleti uuringut, mille tulemustest selgus, et kuigi otsemüügist ostetud tooteid hinnatakse üldiselt kõrgelt, siis müüjaid peetakse pealetükkivaks või ebausaldusväärseks.


«Tarbijate suhtumine otsemüüki on pigem positiivne, kuid ühiskonnas levib otsemüügiga seoses veel negatiivseid stereotüüpe näiteks otsemüüjate pealetükkivusest. Meie eesmärk on uutele klientidele selgitada, et iga üksiku otsemüüja taga on suurettevõte, kes oma toodete kvaliteedinõuded ja tarbija õiguste kaitsmist rangelt jälgivad,» ütles Baltimaade otsemüügi assotsiatsioonide peadirektor Gintautas Zaleckas. Uuringu põhjal on otsemüügi kliendid ostetud toodetega pigem rahul, ainult 4-7 protsenti tõi välja negatiivseid kogemusi.

Kuigi enamik kaupu ostnud inimesed hindasid saadud tooteid kas hästi või neutraalselt ja vaid neli protsenti eestlastest leidis, et tooted on olnud kas kehvad või kohutavad, siis suhtumine otsemüüki pole sugugi nii roosiline. Eestis andsid toodetele kõrgemaid hinnanguid pigem naised.

Kui inimestelt küsiti, kuidas nad hindavad otsemüüki kui ettevõtlust, andis positiivse hinnangu 38 protsenti eestlastest, neutraalsele seisukohale jäi 41 protsenti vastanuist. Otsemüüjate mainet hinnati Eestis küll veidi paremini – 42 protsenti vastanuist ütles, et otsemüügiga tegelejad on kas väga või pigem head. Siingi andsid pigem paremaid hindeid naised ning Eestis eristusid veel ka muud keelt kõnelevad inimesed, andes keskmisest paremaid hinnanguid.

Negatiivsed küljed

Otsemüügi halbadest külgedest toodi Baltimaades kõige enam välja otsemüüjate pealetükkiv käitumine – pealetükkivaks nimetas müüjaid veerand eestimaalastest. Sealjuures olid kriitilisemad just eesti keelt kõnelevad inimesed.

16 protsenti vastanuist leidis, et nad saavad kõik vajalikud asjad kätte ka tavalisest poest. 13 protsenti vastanuist ütles, et üheks otsemüügi miinuseks on asjaolu, et nendel toodetel pole garantiid. Otsemüüjaid ei usalda 11 protsenti vastanuist ning sama suur osa ei usalda ka müüdavate toodete kvaliteeti. Vähene usaldus otsemüüjate vastu tuli Eestis selgemalt välja just nooremas vanuserühmas.

Otsemüügi eelistena jaekaubanduse ees näevad Eesti elanikest kliendid kauba toimetamist koju, samas kui Läti elanike jaoks on olulised odavamad tooted, mida kauplustest ei leia ning leedukate jaoks toodetega tutvumise võimalus otsemüügi esitluste ajal.

Uuringu käigus küsitleti tuhandet Eesti, Läti ja Leedu elanikku eesmärgiga selgitada välja elanikkonna suhtumine otsemüüki. Küsitluse viis läbi Leedu uuringutefirma Spinter Research, Eesti elanikke küsitles Turu-uuringute AS.

Otsemüük on tarbekaupade ja teenuste turustamine inimeselt-inimesele printsiibil,  mis toimub üldjuhul tarbija või võõrustaja kodus, tarbija töökohas või muudes paikades, mis ei ole seotud püsivate jaemüügi kohtadega. Otsemüük on kaubandusvõrguvälise jaemüügi vorm. Eestis on tuntumad otsemüügifirmad näiteks Avon, Oriflame ja GNLD.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles