Millest tekib teedele härmatis ja must jää?

Must jää külvab liiklejatele paksu pahandust.

FOTO: Ants Liigus

Sügis on jõudnud sellesse punkti, kus öösiti kui taevas selge toimub maapinna kiire kiirguslik jahtumine. See tähendab, et maa jahtub kiiremini kui õhk ja varahommikuti võib teepeal märgata härmatist ning tekib musta jääd, vahendab Teeilmakeskus.eu.

Härmatise tekkimine on looduse mustkunst, trikk, kus jääd tekib niiöelda ei millestki teedele, puu okstele ja näiteks ka sõidukite klaasidele.  Loodus kasutab ära vee erinevaid olekuid. Atmosfääri gaasidest on vesi ainuke, mis avaldub maal kolmes eri olekus: tahke, vedel ja gaasiline. Looduse poolt tehtud mustkunsti trikk nimega Härmatis tekib, kui õhu nähtamatu veeaur kondenseerub otse teepinnale. Võib väita, et loodusel õnnestub alati sellega autojuhte üllatada. Selleks on vajalik piisavalt niiske õhk piirkonnas, kus teetemperatuur on miinuses.

Kastepunkt on temperatuur, milleni õhk peab jahtuma, et temas sisalduv veeaur muutuks küllastunud auruks, see tähendab, et kastepunktist allpool õhus olev veeaur kondenseerub. Kondenseerumine võib avalduda udu, kaste või härmatisena.

Kastepunktitemperatuur on õigupoolest ainuke väärtus, mille järgi saab määrata kas härmatist tekib. Kastepunktitemperatuur on teehooldaja ja ka meteoroloogi jaoks palju olulisem ja huvitavam kui näiteks õhutemperatuur.

Udu tekib, kui õhutemperatuur ja kastepunktitemperatuur on võrdsed. Teedel tekib kaste, kui teetemperatuur on madalam kui kastepunktitemperatuur, kuid teetemperatuurid on plussis, härmatis aga kui teetemperatuurid on miinuses. Must jää tekib, kui kaste jäätub.

Hilissügisel on hea jälgida pilvisust, sest madalad alapilved takistavad maapinna kiiret jahtumist. Ilma selginemine tähendab aga teepindade külmenemist. Soodne tuule suund, jäävaba meri, suuremate veekogude ümbrus on piirkonnad, kus tekivad kiiremini soodsad olud härmatise ja musta jää tekkeks. Tasub meelde jätta, et teetemperatuur on selge taeva korral madalam kui õhutemperatuur. Kui sõiduki termomeeter näitab õhutemperatuuriks näiteks pluss kaks kraadi, siis teepind sõiduki rataste all võib olla juba miinuses.

Toimetus ootab lugejate küsimusi
Saada

Populaarne

Tagasi üles