Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Must reede on haaranud ka Eesti

1
KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Must Reede Ülemiste keskuses. | FOTO: Mihkel Maripuu

Ameerikast alguse saanud «black Friday» ehk must reede on rahvusvaheliselt tuntud ostupüha, mis kogub viimastel aastatel tuure ka Eestis. Eile pakkusid mitmed kaubamajad ja jaeketid selle päeva puhul varasemast palju rohkem allahindlusi.

Must reede ehk päev pärast USA tänupühasid, tähistab aega, mil algab jõuluhooaja ostumöll ning poepidajate raamatupidamine nihkub kahjumist kasumisse.

Varem on läänemaailma ostupüha tähistamine Eestis üsna vaikselt möödunud, kuid tänavu oli allahindlusi näha mitmetes kaubanduskeskustes ja poodides, ning mitte ainult Tallinnas, vaid ka mujal Eestis.

Ülemiste ostukeskuse direktor Guido Pärnits tõdes, et Eesti puhul ei ole musta reede tähistamine seotud ajaloo või traditsioonidega ning võeti laiemalt ette alles eelmisel aastal. «Pärast kaupmeestega rääkimist selgus, et päev möödus päris edukalt teistes keskustes, ja see aasta tulime sellega kaasa. Mitte nii tugevalt kui ostuööga, aga siiski panime siukest omainitsiatiivi ja kampaanialikku jõudu sisse,» selgitas Pärnits, kuid tunnistas samas, et kõik, mis Ameerikas toimib, ei pruugi meil siiski alati tööle hakata.

Mustem ja suurem kui varem

Vaadates, milline reklaam sel aastal musta reede eel nii veebis kui poodides käis, tundub, et võõramaisele ostupühale on eriti suur hoog sisse lükatud.

Pärnits sõnas, et tegelikult survestab kaupmehi pühaga kaasa minema frantsiisileping. «Surve kaupmehele ei tule mitte alati tarbija või keskuse poolt, vaid tihi hoopis välismaal tegutsevalt emafirmalt,» ütles keskuse direktor, ja lisas, et emafirmat tihti ei huvita seega, kas keskus osaleb või mitte. Kuid selgub, et kui filiaal osaleb, saab frantsiisi jagaja toetada, pakkudes poodi müügile soodsama hinnaga kaupu, mis on tarbija seisukohalt muidugi ainult positiivne.

Pärnits, kes käis vahetult enne intervjuud Ülemiste ostukeskuses olukorda hindamas, märkis, et poodides inimesi on ning ka soodsaid pakkumisi leidub väga paljudes kauplustes. Samas tunnistas direktor, et Ameerikas oleva ostuhullusega Eesti kampaaniaid siiski võrrelda ei saa. «Meie allahindlused on mõõdukad, 25–30 protsenti, mis iseenesest ongi head allahindlused,» rääkis Pärnits. «Aga must reede on selline, kus lajatatakse hinnale justkui labidaga pähe,» ütles Pärnits. Tema sõnul oli ka eile näha, et mõningates poodides oli kaup 50 ja enamgi protsenti alla hinnatud, ning mõistagi oli neis kohtades ka rohkem inimesi tunglemas, kuid kaupmehe vaatenurgast tuleb siiski leida rahuldav tasakaal käibe ja teenitava marginaali vahel. «Võib alati anda poolmuidu ära ja saada väga kõva käive, aga kasumisse ei jää sealt tuhkagi,» nentis ta.

Kui eelmisel aastal tuli Ülemiste keskuses musta reede tähistamine kaupmeeste enda initsiatiivina ja kauplus ise end kampaaniaga ei sidunud, siis tänavu ollakse kindlal seisukohal, et kaupmehi toetatakse. «Mäletan, et ajakirjandus kritiseeris meid mullu, et mustal reedel oli vähe allahindlusi,» ütles Pärnits, ja lisas, et tänavu toetatakse kauplejat nii mõtteliselt kui füüsiliselt.

Suurest reklaamist hoolimata arvab ostukeskuse direktor, et must reede ei saa tema kõhutunde järgi edukamaks kui novembri algul toimunud ostuöö.

Kristiine ja Rocca al Mare kaubanduskeskustele reklaami korraldava Centerteam Tallinna haru juht Liisi-Daisi Koplimaa ütles, et tänavu panevad keskused mustale reedele suuremat rõhku, sest nende ettevõte on Cityconi keskustele uueks reklaamiagentuuriks. Varasemad agentuurid pole süvitsi kampaaniat teinud, kuid Centerteam otsustas seda teha ,ja vähemalt praeguse statistika järgi osutus see väga edukaks. «Meie kontor on siinsamas Kristiine juures ja rentnikud on maininud, et inimesi on tavapärasest rohkem,» kirjeldas Koplimaa.

Samuti küsisid rentnikud tema sõnul juba varakult musta reede kohta. Kahes ostukeskuses kokku oli eile 147 sooduspakkumist. 79 Rocca al Mares ja 68 Kristiines. Agentuuri juhi sõnul olid need seatud selliselt, et igaüks peaks endale midagi sobivat leidma. Kõik valdkonnad olevat pakkumistega kaetud.

Paljudes poodides algasid tegelikult pakkumised juba varem ja kestavad kuni nädalavahetuse lõpuni. Seega tasuks madalate hindade jahtijatel ostukeskustes ja poodides silmad lahti hoida.

Kommentaar

Reedel lõuna paiku oli Ülemiste keskusesse fotograafiga suurt läänemaailma ostupüha pildistama minnes autole parkimiskohta pea võimatu leida – autod olid pargitud ka ülekäigurajale, kaherajalisest sõiduteest oli saanud üherajaline ja parkla lõpus seisis neli suurt bussi. Ootused kaubamaja sees toimuva ostumöllu suhtes olid laes.

Üllatus oli suur, kui Ülemiste keskusesse sisse astudes vaatas vastu tavaline reede kaubanduskeskuses. Lihtsalt mõne õhupalli ja särava sildi võrra uhkem reede. Inimesed jalutasid poodide vahet, mõnel üksikul oli rohkem kui üks ostukott käes.

Sportlandist uurides, kas tohime pakkumistest pilti teha, ütles klienditeenindaja, et peab juhatajalt küsima. Naastes ütles ta, et võib-küll, aga praegu on jube segadus, sest inimesi on väga palju ja kõik on sassis. Vaatasime fotograafiga üksteisele otsa ja seejärel poes ringi – kliente küll oli, aga klienditeenindajaid tundus olevat hulga rohkem. Küllap olid kõik tööle kupatatud, sest must reede ju.

Maria Joost
Postimehe reporter

Tagasi üles