6 nõuannet turvalisteks pühadeostudeks veebipoodides

Taavi Teder
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Wilfredo Lee/AP

Üha rohkem inimesi sooritab oma pühadeostud erinevatest veebipoodidest. Paraku ilmub just aasta lõpus välja rohkem ebaausaid kaupmehi, kes kasutavad ära inimeste ostumeeleolu ja nõrgenenud tähelepanu veebipoodide turvalisusele.

Ebaausate kaupmeeste veebilehtedele jõutakse sageli sotsiaalmeedia kaudu. Inimene loeb sõprade postitusi ja tihtipeale jääb talle silma suurepärane pakkumine, millest ei ole võimalik mööda vaadata. Pakkumisele vajutades avastab ta, et tegemist on ka viimase tootega ja emotsionaalne ost ongi sooritatud, kirjutab Swedbanki Rahaasjade Teabekeskuse juht Kati Voomets.

Rahaasjade Teabekeskus annab 6 nõuannet, kuidas veebipoodides turvaliselt ostelda ning vältida pettasaamist.

1. Kontrolli enne ostu sooritamist kaupmehe tausta

Ära sisesta oma pangakaardi andmeid tundmatule lehele kaupmehe tausta kontrollimata. Enne ostu on mõistlik uurida kaupmehe tausta internetist. Nii võib erinevatest foorumitest ja artiklitest leida infot selle kohta, kas müüja on usaldusväärne või esineb kaupmehega korduma kippuvaid probleeme.

2. Tee selgeks, kas kaupmees on era- või juriidiline isik

Enne ostu tee selgeks, kas veebipood kuulub era- või juriidilisele isikule. Selleks vaata, kelle pangakontole tuleb toote või teenuse eest raha kanda (eraisiku või firma arvele) ning kontrolli, kas ettevõte on registreeritud äriregistris. Kui müüjaks on eraisik, ei kehti tootele või teenusele seadusest tulenev kaitse ega laiene tarbijate õigused (pretensiooni esitamise õigus, 14-päevane taganemisõigus jne). Lisaks ei saa eraisikult ostes probleemide korral tarbijakaitseameti poole pöörduda.

3. Ka virtuaalsel poel peavad olema kontaktid

Iga veebipoe kodulehel peavad olema märgitud kaupmehe kontaktandmed (ettevõtte nimi, registrikood, e-maili aadress, kontakttelefon), kuhu saab lisainfo saamiseks ja pretensioonide esitamiseks pöörduda.

4. Veendu veebipoe turvalisuses

Veebipoes ostude eest tasumiseks on mitmeid erinevaid võimalusi (pangalingi kaudu, arve alusel, krediitkaardiga). Ebaausa kaupleja otsa komistades on kaardiga tasudes suurem võimalus ette makstud summa panga abiga tagasi saada, sest tehingu detailidele on ligipääs kergem. Turvaliseks saab pidada veebipoode, mis kasutavad kliendi topelttuvastamise lahendusi nagu Verified by VISA ja MasterCard SecureCode või kannavad «Turvalise ostukoha» märki. Selle märgiga varustatud veebipoed on Eesti E-kaubanduse Liidu poolt kontrollitud ning on seega usaldusväärsed. Lisaks eelista veebipoode, kelle veebiaadressi alguses sisaldub s-täht (https). Riskide minimeerimiseks tasub ka päevased kaardimaksete limiidid hoida sellises suuruses, et igapäevaostud saaks sooritatud, kuid võimaliku kaardi väärkasutuse korral oleks kahju väiksem.

5. Veendu, kuidas saab kaupa tagastada

Veebipoe kodulehel peab olema selgesõnaliselt välja toodud ostuprotsessi kirjeldus: millised on ostja ja müüja kohustused ja vastutus, müügi- ja maksetingimused, tarneaeg, kohaletoimetamise võimalused. Kindlasti peavad olema välja toodud ka toote tagastamise tingimused. Eesti e-kaupmeeste tausta on võimalik uurida tarbijakaitseameti kodulehelt.

6. Kaitse oma arvutit

Oste tasub sooritada vaid usaldusväärsest ja kaitstud arvutist, see eeldab oma arvuti regulaarset hooldust, et vältida võimalike nuhktarkvarade ligipääsu delikaatsetele andmetele. Seetõttu tasub pangakaardi andmeid sisestades vältida näiteks ühiskasutuses olevaid arvuteid.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles