PÕHJALIK ÜLEVAADE: millega teenis hiljuti töötajate pahameele alla sattunud Rimi aasta ettevõtte tiitli? (4)

Siiri Liiva
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Rimi kauplus
Rimi kauplus Foto: Mailiis Ollino / Pärnu Postimees

Lõppeva nädala keskpaigas raputas Eesti avalikkust Rimi töötajate avaldus, kus kritiseeriti tugevalt Eesti suuruselt neljanda jaeketi palga- ja töötingimusi ning võrreldi mullu kodanikeühenduste poolt aasta ettevõtteks valitud Rimi orjatööstusega. Postimees koostas põhjalikuma ülevaate tegevustest, millega jaekett ise peab end aasta ettevõtte tiitli vääriliseks.

Eesti Mittetulundusühingute ja Sihtasutuste Liit (EMSL) tunnustas jaanuari keskpaigas aasta ettevõtja tiitliga Rimit, põhjendades seda ettevõtte vastutustundliku käitumisega erinevates valdkondades. 

«Eriliselt on Rimi silma paistnud osalise töövõimega personali kaasamise ning oma teenindajate ja klientide harimisega alkoholi ostmise ja tarbimise teemadel nii täiskasvanute kui iseäranis noorte seas,» põhjendas toona vabaühenduste liidu juhataja Kai Klandorf. 

Ühtlasi sai Rimi EASi ettevõtlusauhinna konkursil ka Eesti 2017. aasta vastutustundlikuma ettevõtte tiitli.

Viis fookusvaldkonda

Kuna ettevõte koostab ise igal aastal ka Eestis veel võrdlemisi vähestes ettevõtetes kasutusel olevat vastutustundliku ettevõtluse raportit, siis tegime põhjalikuma ülevaate tegevustest, mida nad ise peavad selle valdkonna arendamisel oluliseks. 

INFOKAST: Mida teeb Rimi, et olla vastutustundlik ettevõte?

Värskeim, 2017. aasta raport kannab pealkirja «Aus ja avatud Sinu jaoks». 

Selle sissejuhatuses rõhutavad nii ettevõtte Eesti tegevjuht Vaido Padumäe kui ka selle vastutustundliku ettevõtluse spetsialist Katrin Bats, et paljud asjad saavad alguse meist endist ning nad usuvad, et eeskuju on nakkav ka vastutustundliku ettevõtluse arendamisel. Padumäe toob seejuures välja Rimi töötajate rolli. «Suudame Rimis seatud eesmärke täita aga ainult oma töötajate abiga.»

Ka on toodud välja viis fookusvaldkonda, mille alla on jaekett vastutustundliku ettevõtlusega seotud tegevused jaganud. Need on: terviseedendus, kogukondade ja keskkonnaga arvestamine, aus ja eetiline kauplemine, Rimi hinnatud tööandjana ning ettevõtte toetus noortele, spordile ja puudustkannatavatele inimestele.

Terviseedendus

  • Rimi tervisereede, kus 2017. aastast saab kord nädalas lisaks puuviljadele ka köögivilju 15 protsenti soodsamalt
  • 150 toodet, mis vastavad Eesti ja Euroopa toitumisteadlaste koostatud soovitustele, märgistati kleebisega «Rimi tervisenõustaja soovitab»
  • Rimi ja liikumine Joome Poole Vähem kutsuvad üles alkoholi ostmisel ise dokumenti näitama
  • Rimi ja Joome Poole Vähem leidsid 300 pakkumise seast uue sõna dokumendi vabatahtliku näitamise kohta, selleks on eaviibe
  • Rimi testis oma töötajaid, keskmiselt 62 protsenti küsib alkoholi ostjatelt dokumenti (Eesti keskmine on 45 protsenti)
  • Rimi ja Teomeeter panid erinevates Eesti linnades püsti plakatid, mis kutsusid inimesi alkoholiostude ajal ise dokumenti näitama

Kogukondade ja keskkonnaga arvestamine

  • Kilekottide liigtarbimisele tähelepanu juhtiv konkurss «Disaini oma ostukott», mis toimus kolmandat aastat
  • Rimi koka Jörgen Kohali videosari «Tarbi toitu targalt» annab lihtsaid nippe, kuidas vähem toitu ära visata
  • Rimi kogus 2017. aastal oma kaupluste peale kokku 4 302 tonni erinevaid pakkematerjale, mis suunati taaskasutusse
  • 2017. aastast kasutab ettevõte taastuvenergiat
  • Aastaks 2020 plaanib Rimi tegutseda kliimaneutraalselt ehk et tema tegevus ei avaldaks negatiivset mõju keskkonnale
  • Rimi uuendab pidevalt oma masinaparki ja loodab 2018. aastal kasutada 27 000 liitrit vähem kütust
  • Rimi investeerib kauplustes keskkonnasäästlikesse külmikutesse ning lampide väljavahetamisse
  • Ettevõte lubas mullu, et aastaks 2025 leiab Rimist ainult mahepõllumajanduslikult vabalt peetavate kanade ja õrrekanade mune

Aus ja eetiline kauplemine

  • 2017. aastal viidi enesekontrolli eesmärgil Rimi kauplustes läbi 3025 laboratoorset analüüsi 
  • 2017. aastal tehti 22 auditit Rimi omamärgitoote valmistajatele
  • Mullu kutsuti tagasi kaheksa ebakvaliteetset toodet
  • Rimi sai MTÜ Mondo poolt kord aastas väljaantava «Õiglase kaubanduse sõbra» tiitli

Rimi hinnatud tööandjana

  • Kaheksa protsenti Rimi töötajatest on vähenenud töövõimega, neist 25 teenindajat on kuulmispuudega
  • 76 alaealist töötajat osales 2017. aastal Rimi malevas
  • Rimi koolitab oma töötajaid, kuidas vastutustundlikult alkoholi müüa
  • 120 last osales 2017. aastal Rimi lastepäeval
  • Paar korda aastas korraldab Rimi kontoris ja kauplustes tervisepäeva
  • Rimi propageerib oma töötajate hulgas tervislikku elustiili, 2017. aastal algatati projekt «Terveks läbi toitumise»
  • 11 aastat on Rimi valinud parimat töötajat, kes saab auhinna ja tiitli Nobenäpp

Ettevõtte toetus noortele, spordile ja puudustkannatavatele inimestele 

  • Rimi võimaldab töötajatele erinevaid võimalusi tervisehüvitiseks, sporditoetuseks ja terviseüritustel osalemiseks
  • Ka toetab ettevõte töötajaid mugava vormiriietuse, omatöötaja kaardi soodustuste ning omanimelise heategevusliku jooksuüritusega (Rimi juunijooks), mis toimus mullu esimest korda 
  • 11 aastat on Rimi olnud Eesti Jalgpalli Liidu partner
  • 2017. aastal koguti Rimi kauplustes 37 994 eurot annetusi koostöös Punase Ristiga
  • Rimidesse paigutati Toidupanga kogumiskastid, mis tõid mullu annetuseks 2 606 tonni toitu

Allikas: ettevõtte vastutustundliku ettevõtluse aruanne 2017

Rimi töötajaid esindav Eesti Teenindus- ja Kaubandustöötajate Ametiühing saatis jaanuari viimasel päeval meediale väga kriitilise pöördumise Rimi suhtes, kus püstitas küsimuse selles osas, kas tegemist on ikka aasta ettevõttega või pigem orjatööstusega.

Ei tunneta aruandes väljatoodud boonuseid

«Rimi teenindajatel on ebamõistlikult pikad kümnetunnised töövahetused. Töötajate puudusest üha suurenev töökoormus ja pidevalt lisandunud tööülesanded annavad tunda töötajate tervises,» märkis ametiühing pöördumises.

Ka kritiseeriti madalat palka, preemiaprogrammi, mis soosib juhtivtöötajaid, tööriideid, mis on ametiühingu väitel kulunud, ning ka jõulukinke, mille sisuga ei oldud rahul. Ühtlasi öeldi, et Rimi terviseedenduse algatustest ettevõtte enda töötajatele väga kasu ei ole.

Rimi Eesti vastas töötajate ametiühingu pöördumisele võrdlemisi lakooniliselt. Ettevõtte tegevjuht Vaido Paidumäe toonitas, et jaekett pingutab iga päev selle nimel, et Rimi oleks Eesti jaekaubanduses parim tööandja ning vastaks parimal viisil oma klientide ootustele.

Küll aga märkis ta, et kõik probleemid lahendatakse ettevõttesiseselt, andes sellega mõista, et nad ei hakka musta pesu meedia vahendusel pesema.

Rootsi suurimasse jaekontserni ICA kuuluv Rimi Eesti Food AS andis 2017. aastal oma 82 kauplusega tööd 2874 inimesele. Leedus on ettevõttel 82 Rimi kauplust, kuid lisaks kuuluvad sama omaniku alla ka 40 Supernetto kauplust. Lätis on Rimil Balti riikidest kõige vähem esindatud, seal on neil 56 kauplust.

Kommentaarid (4)
Copy
Tagasi üles