Mootorrataste mootoriõlide ostmisel tuleb olla tähelepanelik

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Hübriid mootor- ja jalgrattas ErockIT..
Hübriid mootor- ja jalgrattas ErockIT.. Foto: Erockit.net.

Mootorratta hooaeg on käes ja käivad viimased ettevalmistused, et oma kaherattaline sõber parimasse sõiduvormi viia. Kevadisel hooldusel on rehvide, pidurite ja värske kütuse kõrval ka õli- ja õlifiltrivahetusel ning ketimäärimisel väga oluline roll, kirjutab Addinoli Lääne- ja Kesk-Eesti  müügijuht Kaido Kööp Postimehe erilehes Auto ja tehnika.

Üldjuhul vahetatakse kevadel enne mootorrattahooaega õli ja õlifilter. Vähemalt kord kahe hooaja jooksul oleks hea vahetada ka jahutus- ja pidurivedelikku. Samuti ei tohi unustada ketimäärimist. Neil, kellel jäi sügisel enne mootorratta talvekorterisse panekut õli vahetamata, tuleb see nüüd ilmtingimata ette võtta. Soovitavalt koos õlifiltri vahetusega.

Nii nagu paljude teistegi teadmisi nõudvate valdkondade puhul, arvestab ka mootorrattur peale enda kogemuse müüja soovitustega. Seetõttu tuleb veenduda, et müüja soovitused on pädevad.

Ostmisel peab tähelepanelikult jälgima, kuidas tootja mootoriõlide omadusi kirjeldab. Näitajad ja argumendid, millega mootoriõlisid reklaamitakse, on sageli küll ahvatlevad, aga paraku tihti ka segadusseajavad.

Kui pakendil on kirjas täissünteetiline, peab selle sisu tõepoolest olema täissünteetiline. Õlid, mis pole tegelikult täissünteetilised, eksitavad ostjat selliste nimetuste ja siltidega nagu «Synth», «Synthetik» või «Synthoil».

Mõistet «poolsünteetiline» kiputakse tänapäeval samuti kurjasti ära kasutama, sest mõned tootjad nimetavad ka mineraalõlipõhiseid mootoriõlisid poolsünteetilisteks ainuüksi seetõttu, et neis sisalduvad manused on sünteetilised. Spetsifikatsioonide puhul on tähtsad faktid. Õli peab täitma pakendil loetletud spetsifikatsioone.

Üks selliseid spetsifikatsioone ja kvaliteedimärke on JASO MA-2, mis kirjeldab praegu kõige kõrgemaid nõudeid mootorrataste mootoriõlidele kasutamiseks peamiselt märgsiduriga mootorratastes. Neljataktiliste mootorite õlid, mis peale JASO MA-2 täidavad ka Ameerika kvaliteediklassi API SM nõudeid, on praegu vaieldamatult tipptase.

JASO MA litsents näitab, et seda mootoriõli võib kasutada märgsiduriga tsiklites.
Kasutades JASO MA märgiseta tavalisi 4T mootoriõlisid, seab see ohtu märgsiduri – sidurikettad kuluvad kiirelt ja sidur hakkab libisema. Nagu eespool mainitud, siis JASO MA-2 on veelgi efektiivsem siduri tööks kui näiteks JASO MA.

Ärge unustage ka ketimäärimist
Kettide määrimiseks soovitan kasutada spetsiaalset ketiõli. Spetsiaalne ketiõli on hea roomavusega, seega jõuab hästi ketilülide vahele ja tänu heale kleepuvusele ei tilgu tsentrifugaaljõu mõjul. Eriti kiirete pööretega kettide puhul kasutatakse ka spetsiaalset ketivaha.

Vähemalt kord kahe hooaja jooksul oleks hea vahetada jahutus- ja pidurivedelikku. Kui sõidustiil on sportlik või retk viib mägedesse, võiks kasutada kõrgema keemispunktiga pidurivedelikku.
Samuti tuleks mootoriõlide viskoossust valida sõidustiili ja klimaatiliste tingimuste järgi. Mida rohkem kuuma mootor saab, seda viskoossem peaks õli olema.

Tähtis on, et kõik mootoriosad oleksid kaitstud, kuid samas avalduks ka mootorivõimsus maksimaalselt ning kütusekulu ei suureneks. Kui endal parima valiku tegemiseks otsustust napib, aitavad professionaalid kaupluses või maaletooja juures.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles