Tulevik paneb kaupmehed järjest rohkem pingutama

jaga E-post prindi artikkel saada vihje Loe ja lisa kommentaare

Kaubandusketid peavad järjest rohkem leidma viise, kuidas ühendada offline ja online ostlemine.

FOTO: SCOTT OLSON/AFP

Kuigi tavaline ostlemine, kus inimene läheb poodi, valib tooted ja läheb neid kassasse maksma, ei kao ilmselt kuhugi, peavad ettevõtted järjest rohkem hakkama investeerima Non line (offline- ja online-koostöös) ostlemisele.

Non line ostlemine tähendab seda, et inimene ühendab ostu sooritamiseks nii online- kui ka offline-viisid. Näiteks uurib inimene internetist toote kohta ning seejärel läheb poodi koha peale, kus ta teeb ka ostuotsuse.

Täna Tallinnas toimunud jaekaubanduskonverentsil esinenud Google siduskonto strateeg Greta Pudan leiab, et enam ei saa nii kindlat piiri lüüa online- ja offline- maailma vahele. «Vanasti läksime online'i, et saada vastuseid oma küsimustele, enam seda ei ole. Me elame online’is ja teeme ka oma otsused online’is,» sõnas Pudan ja tõi välja 2017. aastal tehtud tarbija baromeetri uuringu, kus selgus, et 82 protsenti eestlastest kasutavad internetti iga päev. «Tarbija jaoks ei ole oluline, kuidas ja kus ta oma ostu teeb, peaasi, et ta saaks seda teha mugavalt.»

Tallinn, 12.04.2018Baltic Retail Forum kaubandusseminar. Greta Pudan, Google siduskonto strateegFOTO: MIHKEL MARIPUU/EESTI MEEDIA

FOTO: MIHKEL MARIPUU/PM/SCANPIX BALTICS

Pudani sõnul on aga huvitav jälgida, et kuigi inimeste arv poodides aina väheneb, siis ostukorvi suurus kasvab. «Järjest rohkem eeltööd on läinud online’i,» märkis Pudan. Kuigi väga paljud poed liiguvad oma kaubaga veebi, siis jääb alati alles ka neid ostjaid, kes tahavad kohale tulla ja tootega enne ostmist füüsiliselt tutvuda. «Iga klient on erinev, seega tuleb arvestada ka kõiki eri viise, kuidas ostuni jõutakse.»

Võrreldes aastatetagusega on tarbijate teadlikkus järjest tõusmas. Pudan tõi näite, et inimesed ei guugelda lähedalasuvat sushi- restorani otsides «sushi-restoranid minu lähedal» vaid kirjutavad otsingumootorisse lihtsalt «sushi-restoran», sest otsija eeldab, et otsingumootor teab ta asukohta, kui tal on see sisse lülitatud.

Veebileht ja mobiilirakendus on ettevõtte visiitkaart. Eesti otsija jaoks on oluline, et ettevõtte kodulehel oleks olemas värske info hindade, avamisaegade ja toote saadavuse kohta. «See info peab olema välja toodud ja nähtaval ning alati kaasajastatud,» toonitas Pudan.

Suur osa oste tehakse rahvusvahelistes veebipoodides. Enamasti on selle põhjuseks paremad tingimused, suurem tootevalik, aga ka tõsiasi, et mõnda toodet ei ole lihtsalt ostja koduriigis saadaval. «Paremate tingimuste all peetakse silmas tagastamise võimalust, tasuta kohaletoimetamist jne,» loetles Pudan. Enamasti tellitakse veebipoodidest riideid, arvutitehnikat, kosmeetikat või raamatuid.

Pudani sõnul ei tasu kliendile peale suruda online-müüki, kui ta on huvitatud offline-ostust. «Online-turundus ei pea viima online-müügini, see töötab ka offline-müügiks. Online-turundus on lihtsalt müügi toetus, kuidas klient jõuaks ühel või teisel viisil teie tooteni,» sõnas Pudan.

StrongPoint Technologies vanemasepresident ja tegevdirektor Evaldas Budvilaitisi sõnul ootavad toidukaupade jaekette ees suured muutused tehnoloogia valdkonnas. Näitena tõi ta Alibaba loodud uudse kontseptsiooniga Hema supermarketi Shanghais, kus ostlejad kasutavad tootest rohkema info saamiseks mobiilirakendust. Tootekoodi pildistades tuleb ekraanile info valitud toote kohta. «Online-pood avas poe, mis on täiesti uue kontseptsiooniga,» märkis Budvilaits.

Tallinn, 12.04.2018Baltic Retail Forum kaubandusseminar. StrongPoint Technology vanemasepresident ja tegevdirektorFOTO: MIHKEL MARIPUU/EESTI MEEDIA

FOTO: MIHKEL MARIPUU/PM/SCANPIX BALTICS

E-poest toidu tellimine tähendab, et kas inimene tuleb toidule ise järgi või kasutab ta toidukulleri teenust. Mõningad poed kasutavad ka pakiautomaadi varianti, kus poetöötajate poolt komplekteeritud toidukoti saab klient kätte pakiautomaadist. «Pakiautomaatide puhul tuleb meeles pidada, et see saab olema inimese ainus füüsiline kontakt poega,» sõnas Budvilaits ja lisas, et isegi kui online'is on kõik väga mugavja kiire, siis võib ebameeldiv kontakt pakiautomaatidega rikkuda kliendi kogemuse. «Seega tuleb kindlaks teha, et pakiautomaat töötab ja avaneb kergelt, kuid on samas turvaline ja hoiab kauba värskena». 

Toimetus ootab lugejate küsimusi Saada küsimus

Populaarne

Tagasi üles