Kui palju maksab automaatkäigukasti remont?

Automaatkäigukast.

FOTO: Mihai Barbu / PantherMedia / Mihai Barbu

Juba viimased kaheksa aastat registreeritakse Eestis rohkem automaat- kui manuaalkäigukastiga sõiduautosid. Automaatkäigukasti eest tuleb aga hoolt kanda.

31.12.2017 - sõiduautode (M1, M1G) arv Maanteeameti registris

FOTO: Maanteeamet.

Jürgen Riim, Hõbenool OÜ

Automaatkäigukastiga sõidukitest annavad Eesti teedel tooni 5 –15 aasta vanused autod, mille läbisõit on enamasti üle 200 000 km. Sellised masinad vajavad tavapäraselt turgutust ehk automaatkäigukasti remonti.

Millest sõltub automaatkäigukasti remondi hind ja kaua see aega võtab?

Automaatkäigukasti remondi ja hooldustega tegeleva ettevõtte Hõbenool juhatuse liikme Jürgen Riimi sõnul kujuneb käigukasti remondi hind järgmiselt:

  • käigukasti maha ja peale monteerimine
  • selle avamine ja komplekteerimine
  • varuosad ja kuludetailid

Käigukasti maha ja peale monteerimiseks kuluv aeg on sõidukitel erinev, jäädes lihtsamatel autodel 4–6 tunni piiresse, kuid keerukamatel juhtudel võib aega kuluda 15–20 tundi. Enamasti saab käigukasti maha ja peale monteerida 8–10 tunniga.

Käigukasti avamiseks ja komplekteerimiseks kuluv aeg on lihtsamatel töödel 3–4 tundi ning raskematel 10–12 tundi. Keskmiselt kulub sellele samuti 8–10 tundi.

Käigukasti varuosade hulk ning hind sõltub vigastuste suurusest, remondiettevõtte põhimõtetest (kas vahetame välja ainult katkise detaili või pöörame suuremat tähelepanu ka juba muudele kulunud detailidele) ning käigukasti varuosade müügihindadest.

Kokkuvõttes kulub käigukasti remondile lihtsamate tööde puhul kuni üks päev, aga suurematel töödel lisandub üldjuhul ka erivaruosade tellimise periood, mis venitab remondile kuluva aja oluliselt pikemaks.

Käigukastide remondi kogumaksumus jääb seega enamasti veidi alla 1000 euro, kuid mõnel juhul võib ulatuda isegi üle 3000 euro.

Mitte iga käigukasti ei saa remontida?

Kahjuks ei ole võimalik kõiki vigastusi käigukastides remontida. Põhjuseks on asjaolu, et tootjafirma lihtsalt ei ole nõus teatud komponente eraldi müüma. Harv ei ole juhus, kus 30eurose purunenud laagri tõttu tuleb osta 1030eurone võll koos hammasratastega. Mõnel juhul ei müüda käigukasti komponente üldse.

Miks käigukast puruneb?

ATRA (Automatic Transmission Rebuilders Association) hinnangul on 90% käigukastide purunemise algpõhjuseks vananenud ehk teisisõnu kulunud automaatkäigukasti õlist tekkinud vigastused, mis kumuleeruvad. Loomulikult tuleb ette ka vigastusi, mis on põhjustatud käigukastide tootjate halvast inseneritööst, aga valdavalt saab neid automaatkäigukasti hooldusega vältida.

Hooldus on odavam kui remont

Automaatkäigukasti hoolduse juures on kõige tähtsam tegevus käigukasti õli õigeaegne vahetamine. Selleks, et auto töötaks veatult ja omaniku liigset tähelepanu vajamata, tuleb õli vahetada sõltuvalt käigukasti tüübist teatud regulaarsusega. Käigukastide tootjad (need ei ole samad, kes autotootjad) soovitavad õli vahetada järgmiste intervallidega:

  • CVT  – kuni 60 000 km või kuni 8 aastat
  • DSG – kuni 60 000 km või kuni 8 aastat
  • Planetaarautomaat (nõrgemad käigukastid – enamasti esiveolised)  – 60 000 … 80 000 km või kuni 8 aastat ning tugevad (taga- ja nelikvedused) –  80 000 … 100 000 km või kuni 8 aastat.

Käigukasti hooldus moodustab tavaliselt 10 –20 protsenti käigukasti remondi maksumusest. Teatud juhtudel ei olegi võimalik käigukasti remontida, sest paljud elutähtsad komponendid on liiga kulunud või juba purunenud. Uue käigukasti hind autoesindusest ostes maksab suurusjärgus 6 000 –12 000 eurot.

Kokkuvõttes on igal juhul võitja see, kes hoolitseb oma auto tervise eest õigeaegselt, säästes sellega nii energiat kui ka raha. Riim soovitab käigukastiga hoolduses käia, mitte jääda ootama probleemide tekkimist.

Toimetus ootab lugejate küsimusi Saada küsimus

Loe ka neid

Tagasi üles