Kunsti kaudu saab meeskonda ühendada

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kunst võimaldab rääkida asjadest teisel moel ja uue nurga alt. Seetõttu aitab see hästi argirutiinist välja tulla, meeskonnavaimu tugevdada ning asju uue nurga alt vaadata. Pilt lubati kella kuueks saata.
Kunst võimaldab rääkida asjadest teisel moel ja uue nurga alt. Seetõttu aitab see hästi argirutiinist välja tulla, meeskonnavaimu tugevdada ning asju uue nurga alt vaadata. Pilt lubati kella kuueks saata. Foto: Pm

Kunst on hea ja turvaline vahend iseenda ja oma meeskonna tundmaõppimiseks – see on ala, kus kaaslastest keegi ei eeldagi sinu eksperdiks olemist ning seetõttu saab mainet kahjustamata eksperimenteerida ja julgelt uusi loovaid ideid välja pakkuda.

Kuigi esmapilgul võib tunduda, et kunstiloome protsess on võõras ja erineb igapäevasest tööst väga palju, siis tegelikult ei ole asjad kaugeltki nii. Kunstil on muu maailmaga ühiseid jooni rohkem, kui tihti arvatakse.


Teose loomine algab idee välja mõtlemisest ja planeerimisest. Sellele järgneb vaba, ettearvamatu loov etapp, millega tegelemine võib tekitada ka mõnevõrra ärevust ja ebakindlust. Loovale etapile järgneb valmiva teose analüüs ja hindamine, vajadusel korrektiivide tegemine ja täiendamine-viimistlemine.


Kui teos saab valmis, on põhjust tähistada – esitleda seda grupikaaslastele ning korraldada kas või näitus. Tulemuseks hea enesetunne ja sõna otseses mõttes jälje jätmine. Kui nüüd asendada eelnenud lõikudes sõna «teos» sõnaga «projekt» või «töö», saame enamikule inimestele vägagi tuttava kirjelduse.


Kunstikoolitusel osaleja vajab loomeprotsessi erinevatel etappidel koolitajalt erinevat tuge. Innovaatiline ja ettearvamatu loov etapp on osalejatele kõige enam väljakutseid esitav ning kõige huvitavam, samas on sellega ka kõige keerukam toime tulla. Selles etapis saavad ideed omale kuju, katsetatakse ja eksperimenteeritakse, emotsioonid on üleval ja ärevus võib kasvada stressiks.


Siin on koolitaja ülesanne hoolitseda iga osaleja jaoks nii-öelda paraja ärevusnivoo eest, et see juhiks tähelepanu ja loovust ning samas ei pärsiks ega tekitaks vastuseisu. Kunstiga tegelemine on nagu igasugune õppimine, oluline on varasema ja käesoleva kogemuse mõju mõistmine. Mida rohkem me märkame seoseid, seda enam saame õppida ja areneda.


Kunstiõpetuse kontekstis saab rääkida õppimisest kunstis, kunsti kohta ja kunsti kaudu. Meeskonnatreeningutel keskendume eelkõige viimasele, kasutame kunsti kui meetodit meeskonnavaimu turgutamisel ja üksteise paremal mõistmisel.


Päris kindlasti ei ole meeskonnaga heal ja mõtestatud kunstikoolitusel osalemine lihtsalt mõnus vahepala ja värvidega «müramine» – tegelikult pakub kunst võimaluse väljendada oma seisukohti ja väärtusi, suurendada emotsionaalset ja sotsiaalset kirjaoskust.


Ühiselt veedetud aeg ja samas kogetud perspektiivide paljusus aitab üksteist paremini mõista ja julgustab loovaks probleemilahenduseks ka tormakas igapäevaelus. Kiirelt muutuval ajal on loovus muutunud sõna otseses mõttes ellujäämisoskuseks. Inimesed peavad suutma genereerida kiiresti ja palju erinevaid lahendusi, et nende seast sama kiiresti parim leida.


Sally Stuudio 17-aastase tegevusaja jooksul oleme tutvusnatud kunsti ning loova eneseväljenduse põhialuseid väga erinevate erialade esindajatele. Tõsi, seni valdavalt «puhta töö» tegijatele – üks suuremaid huviliste rühmi on olnud juristid, aga samuti eri tasemete juhid, administraatorid, turundusinimesed, sekka arste ja loomulikult õpetajaid.


Kindlasti ei pea aga kunstikoolitus kuuluma vaid «valgekraede» koolituskavadesse, sest oskus loovalt mõelda, märgata pisiasju ilma tervikut silmast kaotamata, vaadata oma kolleege uue nurga alt ja moodustada teovõimelisi meeskondi on oluline igal tasemel ja tasandil töötajatele.

 Kunst võimaldab rääkida asjadest teisel moel ja uue nurga alt. Loometegevuses edu saavutamise eeldused – näha teistest kaugemale, alustada õigel ajal õige asjaga, keskenduda olulisele ja nõnda edasi – on ju valdkonnaülesed. Nii polegi asi üksnes kunsti «võlujõus».


Praegu on ka professionaalsel kunstiväljal edukamad just need loovisikud, kel kunstihariduse kõrval korralikud teadmised kas sotsioloogiast, filosoofiast, psühholoogiast või hoopis füüsikast.


Nii nagu iga teose loomine, algab ka iga koolitus õppijate vajadustest lähtuvast planeerimisest. Mõnikord võivad koolituse tellija eesmärgid ja osalejate ootused olla vägagi erinevad ning nii seisamegi silmitsi praktilise probleemi – kuidas osalejate ootused allutada püstitatud eesmärkidele – loova lahendamise võimalusega.
Igatahes on kunst võrratu meetod maailma mõtestamisel, intra- ja interpersonaalsete protsesside teadvustamisel ning meeskonna koostööoskuste suurendamisel. Loova mõtlemise treenimisest rääkimata.

 

Miks tellida oma meeskonna motiveerimiseks just kunstikoolitus?

Kadri Tomera


Keila Tervisekeskus, müügi- ja teenindusjuht


«Meie ettevõtte töötajad on tööalaselt väga erinevad: alustades aeroobikatreeneritest ja lõpetades müügiinimestega. Seetõttu meeliköitvaid tegevusi, kus kõik midagi saaksid pole palju. Maalimine on midagi uut, mida igaüks on lapseeas kogenud, aga täiskasvanuna unustanud. Selline ootamatu kunstiga tegelemine tõi mitmeidki seni varjus olnud andeid välja. Kõik osalejad olid väga loomingulised ja see tekitas positiivset elevust.»


Kas koolitus vastas tellija ootustele ning milliste eesmärkide elluviimist see toetas?
«Koolitus vastas ootustele. Tulemus oli niivõrd hea, et plaanime lausa tehtud töödest oma majas näituse korraldada. See elavdas meeskonnavaimu ja andis võimaluse korra kõigil koos olla. Treenerid ei kohtugi tavalisel tööpäeval eriti üksteisega, samuti vahetustega töötavad teenindajad.
Selline koolitus tekitab palju häid emotsioone ja aitab märgata teise nurga alt oma kolleege.»

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles