Puust ja punaseks: kolm küsimust ja vastust paroolikaartide kaotamise kohta

jaga E-post prindi artikkel saada vihje loe ja lisa kommentaare

Paroolikaart.

FOTO: TAIRO LUTTER / PM/SCANPIX BALTICS

Paroolikaart jääb üsna pea minevikku, mis tähendab, et panka sisenemisel tuleb kasutada muid vahendeid.

1. veebruarist 2019 pole paroolikaardiga enam midagi teha. alates tänasest ei saa paroolikaardiga siseneda mobiilipanka ning 13. septembrist langeb paroolikaardi autentimise alusel internetipangas tehtavate maksete päevane limiit 100 euroni. 8. novembrist kuni järgmise aasta 1. veebruarini saab paroolikaardiga teha internetipangas makseid 50 euro piires päevas.

Kui endiselt ootad paroolikaardist loobumisega, siis loe kindlasti neid küsimusi ja vastuseid. Küsimustele vastas Ede Raagmets, Swedbanki klienditeenuste juht.

1.Miks paroolikaardid kaovad?

Üle-euroopaline seadusemuudatus (Euroopa Liidu 2. maksedirektiiv) rakendab karmimaid nõudmisi isiku tuvastamisel ja maksete kinnitamisel. Uute reeglite kohaselt ei peeta paroolikaarti enam piisavalt turvaliseks lahenduseks. Direktiiv piirab paroolikaardiga sisse logides tehtavaid tehinguid, mis muudab paroolikaardi sisuliselt kasutuks.

Kõige õigem oleks juba täna paroolikaart turvalisema autentimisvahendi vastu vahetada, sest kui see valedesse kätesse satub, saab selle sisu kloonida isegi koopiamasinaga või pildistades. Samuti peab direktiivi kohaselt autentimine olema ka n-ö kahefaktoriline. Näiteks Smart-IDga tehingu kinnitamine toimub teises äpis ja toimingut saab sooritada vaid siis, kui kasutaja isik on tuvastatud.

2. Mida paroolikaardi asemele valida?

Esmalt võiksid hinnata oma vajadusi ja võimalusi. Paroolikaardil on mitmeid häid ja turvalisemaid alternatiive: Smart-ID, Mobiil ID, ID-kaart ja PIN-kalkulaator. Kui kasutad nii interneti- kui ka mobiilipanka, soovitame võtta kasutusele Smart-ID või mobiil-ID. Viimasel ajal on aina populaarsemaks muutumas Smart-ID, mis sobib ennekõike just nutitelefoni kasutajale. Smart-ID on tasuta teenus ning selle saab nii iseseisvalt nutiseadmesse alla laadida kui ka vormistada pangaesinduses. Mobiil-ID on tasuline teenus (ligi 1 euro kuus), mis sobib ka nuputelefoni kasutajatele. Mobiil-ID vormistamiseks tuleb pöörduda oma mobiilioperaatori poole. Kui nutiseadet ei ole ja kasutad peamiselt internetipanka, soovitame valida ID-kaardi või PIN-kalkulaatori. ID-kaardiga panka sisenedes on vaja ID-kaardi lugejat ja arvutisse peab olema installeeritud vajalik tarkvara. Lisaks tasub jälgida, et ID-kaardi sertifikaadid oleks uuendatud. Ilma nendeta ei saa ei internetipanka ega muid e-teenuseid kasutada. PIN-kalkulaator on tasuline ja selle saab pangaesindusest. Pangakontori töötajad tutvustavad hea meelega, kuidas seda kasutada.

Kui sul on siiski veel keeruline paroolikaardi väljavahetamisel otsustada ühe või teise alternatiivi kasuks, soovitame kindlasti pangaga ühendust võtta. Lisainfot saab ka aadressilt www.swedbank.ee/autentimine.

3. Kas pean paroolikaardi panka tagastama?

Kui oled uue lahenduse kasutusele võtnud ja plaanid tulla panka mõne muu toimingu pärast, võid jäta kaardi spetsiaalsesse kogumiskasti, kuid seda ei pea ei pea tingimata panka tagastama.

Toimetus ootab lugejate küsimusi Saada küsimus
Tagasi üles