Tarbijakaitse: laste suuri mobiiliarveid on võimalik ära hoida

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Uue kooliaasta alguses on igati paslik tuletada meelde näpunäited, kuidas lapsele soetatud mobiiltelefon ei põhjustaks suhtlemisrõõmu kõrvale meelehärmi saabunud arve näol.

Kopsakaks paisunud telefoniarvete kõige esimene põhjus on ajataju kadumine telefoniga rääkimisel või helistamine tasulistele numbritele ning välismaale. Sagenenud on ka juhtumid, kus mobiiltelefonides on eelseadistatud tasulised mängud, millele pole telefoni ostes osatud tähelepanu pöörata.

Septembris alustab kooliteed palju lapsi, kel taskus esimene mobiiltelefon. Paraku ei teadvusta paljud neist endale mobiiltelefoniga kaasnevaid ohtusid, seda just iseäranis suurte arvete poolelt.  Viimaste vältimiseks soovitame lapsevanematel uurida enne lapsele mobiiltelefoni soetamist operaatoritelt erinevaid kõnearvete ohjeldamise meetodeid ning teha piisavat selgitustööd ka vastsetele mobiiliomanikele.

Kui lapse telefoniarve on arvatust suurem, tasuks mõelda selle piiramisele teatud summani. Telefonioperaatorid pakuvad selleks erinevaid teenuseid. Oluline on aga teada, et kõnearvete kontrolli alla hoidmise teenuse peab tarbija eraldi tellima. Üheks arvete ohjamise võimaluseks on määrata igakuiselt summa, millest suurem kuutasu olla ei tohiks ning tellida vajadusel teavitusteenus, kui teatud kõnelimiit on täitunud. Sellisteks teenusteks on nt saldoteavitus või saldostop.

Samas tuleb endale teadvustada seda, et saldostopi teenus ei pruugi aktiveeruda reaalajas ehk teisisõnu saab tarbija enne sõnumi saamist ületada selle ning tekitada endale ikka soovitust suurema arve.

Lisaks võiks uurida ka eritasuliste kõnedele helistamise piiramise teenust. Sellega välistate tasulistele telefoninumbritele helistamise ja ootamatute suurte arvete tekkimise. Lisaks saab panna piirangu peale väliskõnedele.

Teine telefoniarvete tekitaja on mobiiltelefonile tellitav meelelahutus. Enamikel mobiiltelefonidel on küll juba algselt sees mõned mängud, telefonihelinad ning taustapildid. Paraku jääb tihti lastele neist väheks ning nii tellitakse neid juurde. Keskkondi, mis pakuvad meelelahutuslike sisuga teenuseid mobiilidele on palju ning suurem osa neist nõuab liitumist. See tähendab aga seda, et ühe helina/mängu/pildi tellimisega liitutakse perioodilisi teenuseid pakkuva klubiga, mille eest igakuiselt tasuda tuleb.

Lastevanematel tuleks vastsetele telefoniomanikele teha selles vallas piisavat selgitustööd ning oleks hea, kui lapsed ilma vanemate juuresolekuta tasulisi  teenuseid alla ei laeks.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles