Võltskaup liikvel: internetist tellitud iPhone paisus (1)

Maria Joost
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Välismaalt tellitud iPhone.
Välismaalt tellitud iPhone. Foto: EMTA

Kätte on jõudnud e-kaubanduse tippaeg, kus tellitakse oma lähedastele kingitusi. Maksu- ja tolliamet (MTA) tuletab meelde, et kingitusi tellides tasub olla väga tähelepanelik, et mitte tellida võltsitud kaupa.

Võltskaubad on tundmatu päritoluga ning võivad sisaldada kasutaja tervist või vara kahjustavaid elemente. MTA töötajad peavad võltsingu kahtluse korral kauba kinni ja saadavad kaubamärgi omaniku juurde ekspertiisi. Neid kaupu müüakse sageli kui originaaltooteid ega informeerita ostjat kauba tegelikust kvaliteedist või koostisest. Ühiskondlikus plaanis finantseerib võltsitud kaupade must turg organiseeritud kuritegevust.

Hiinast tellitud Lego.
Hiinast tellitud Lego. Foto: EMTA

MTA on 2018. aastal avastanud võltsitud kaupade hulgas elektroonikat, riideid, jalatseid, aksessuaare, autode varuosasid, kellasid, mänguasju ja kosmeetikat jne. Sageli avastavad tollitöötajad Hongkongist, Hiinast ja Singapurist Eestisse tellitud mänguasju, mis osutuvad võltsinguteks. Näiteks on sel aastal palju kordi avastatud võltsitud Lego konstruktoreid, mille juhenditel on eksitud ka õigekirjaga. Teise näite võib tuua elektroonika valdkonnast, kus telliti nutitelefon, mille aku mõne aja pärast paisus nii, et tagumine korpus ei lähe enam kinni. Sellised võltsitud tooted saadetakse hävitamisele.

Välismaalt tellitud iPhone paisunud akuga.
Välismaalt tellitud iPhone paisunud akuga. Foto: EMTA

Mõned soovitused Tarbijakaitseameti juures tegutsevalt Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuselt, mida internetist kaupa tellides silmas pidada:

  • Uuri kaupleja tausta. Selleks, et ettevõtja varasema käitumise kohta teavet saada, tasuks enne ostu sooritamist külastada vastavaid internetifoorumeid või sisestada veebikaupleja nimi interneti otsingumootoritesse, et uurida millised kogemused on teistel tarbijatel ettevõttega.
  • Küsi kauplejalt küsimusi. Lisaks kaupleja tausta uurimisele tasub tarbijatel enne ostu sooritamist küsida kauplejalt kas e-kirja või telefoni teel mõni täpsustav küsimus kauba omaduste või müügitingimuste kohta.
  • Liiga hea, et olla tõsi. Alati tasub meeles pidada, et uskumatult soodsatesse pakkumistesse ei tasu uskuda.
  • Loe kõik müügitingimused hoolega läbi. Ei tasu unustada, et tarbijal on lisaks õigustele ka kohustused.
  • Kontrolli, kes on tehingu teine osapool. Tarbijal on väga oluline teada kellega ja mis tingimustel ta internetis tehinguid sooritab. Näiteks on oluline, et tehing sõlmitaks tarbija ja juriidilise isiku vahel, sest kahe eraisiku vahelistele tehingutele (näiteks ostud internetioksjonite kaudu) ei laiene tarbijakaitsereeglid.
  • Ole ettevaatlik oma isikuandmete edastamisel. Lisaks ebaõnnestunud ostutehingule võib internetis ohtu seada ka oma turvalisuse.
  • Jälgi makse turvalisust. Ostu eest tasumisel ning krediitkaardi info sisestamisel peab lehe allservas olema tabaluku kujutis ja aadressi algusele lisandunud "s" - [https://]https://. Ära kunagi saada e-postiga krediitkaardi andmeid oma makse «kinnituseks».
  • Jaga oma kogemusi. Tarbijate enda aktiivsus ning oma kogemuste jagamine aitab kaasa turu korrastumisele ning aitab muuta internetikaubandust turvalisemaks.
Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles