Tippjuht Kristjan Hiiemaa: tulevikus ostleme 3D prillidega

Maailma suurim jaeäride mess New Yorgis, mida korraldab NRF ehk National Retail Federation

FOTO: National Retail Federation

«Lähed poodi, paned 3D-prillid pähe, valid virtuaalsest riiulist kaubad välja ja automaatne laosüsteem pakib sulle kasti või kilekoti kokku, ja jalutad välja,» kirjeldas Erply juht Kristjan Hiiemaa 3D ostlemise kogemust.

3D-prillidega ostlemist sai katsetada eelmise nädala algul New Yorgis maailma suurimal jaekaubandusega seotud firmade messil, kus Eestist oli kohal majandustarkvara looja Erply, kes esitles seal oma uut iseteeninduskassat.

«Kõige põnevam lahendus messil oli 3D virtuaalne ostlemine,» rääkis Hiiemaa. «Läksid panid oma 3D-prillid pähe ja võtsid virtuaalsest riiulist oma kaubad.»

Kui 3D-prillidega ostlemine on veel tulevik, siis juba on kohal Amazon  ja mõned alternatiivsed pakkujad oma täisiseteeninduslike kauplustega – lähed sisse ja kaamerad jälgivad iga su liigutust. «Kaamerad vaatavad, mida sa võtad, kuhu sa selle paned, kas korvi või taskusse, ja saavad aru, kas on vaja maksta või tuleb politsei kutsuda. Ja ühtlasi võtab süsteem pärast poest lahkumist automaatselt raha ära. Täiesti iseteeninduslik lähenemine,» kirjeldas Hiiemaa ja rääkis oma kogemusest täisiseteeninduslikus kaupluses: «Seal küll tuli korraks oma mobiiltelefonist äppi näidata, nii-öelda sisse tšekkida, aga edasi võtsid oma kaubad, jalutasid kauplusest välja ja peale seda tuli meili peale juba kviitung.»

Kassiiri asemele iseteeninduskassa

Eestis koguvad järjest populaarsust iseteeninduskassad, jätkas Hiiemaa ja lisas, et see süsteem võimaldab kaupmehel saada juurde tasuta töötaja – investeerid väikse raha ja paned iseteeninduse püsti. «Müüja saab keskenduda klienditeenindusele, mitte kassas nii-öelda tšeki koostamisele. Klient võib siis võtta selle väikse ülesande ja kaubad ise läbi lüüa. Lähed piiksutad ja saad oma tšeki kätte,» selgitas ta.

Rääkides jaeäri kui sektori olukorrast tervikuna, leidis Hiiemaa, et kogu kaubandus on praegu raskustes. «Väga palju võtab kaubandusest matti internetikaubandus – isegi Eestis on olemas e-Selver, FreshGO jne.  Kauba kättesaamiseks ei pea enam kuhugi minema, poed peavad hakkama vaeva nägema selleks, et tekitada oma kaupluses nagu meelelahutuspunkt. Senise laokontseptsiooni asemel peab pood pakkuma head kliendikogemust.»

Kes jäävad jaeäris ellu?

Vaadates ka teiste riikide kogemusi, siis pigem suured kaubanduskeskused pannakse kinni, leiab ta. «Poed tulevad tagasi sinna, kus inimesed liiguvad, ehk siis majade vahele, nii-öelda korterite ja elamurajoonide lähistele,» rääkis Hiiemaa. «Neid väikepoode on ka juba tekkinud, isegi Kalamajja on tekkinud väikseid poode.»

Eelkõige tuleb tema sõnul tagasi kliendikogemus ja ära kaob senine laoriiuli loogika. «Inimesed tahavad saada midagi isiklikku ja personaalset.»

Ameerikas panevad suured üldbrändi poed ja vahendajad järjest poode kinni. «Seda on kurb vaadata, kuid samas on kõrval näha, et oma brändi poed jäävad ellu,» märkis Hiiemaa. «Kui keegi tuleb täna mõttele, et teeks oma rõivabrändi, siis ma arvan, et sellel võib olla päris kõva tulevik.»

ERPLY asutaja ja juht Kristjan Hiiemaa

FOTO: ERPLY

Maailma suurim jaeäride mess New Yorgis

Erply looja Krisjtan Hiiemaa osales läinud nädalal juba viiendat aastat järjest New Yorgis peetaval jaeäridega seotud ettevõtete hiigelmessil, kus oli tänavu üle 37 000 osaleja ligi 100 riigist.

Messi korraldaja NRF ehk National Retail Federation on maailma suurim jaekaubandusega seotud ettevõtete ühendus, millel on üle 18 000 liikme – kauplused, müüjad, teenusepakkujad ning tehnoogia- ja tarkvaraloojad.

Mis jäi kõlama tänavuselt messilt?

Messil esitles Erply oma uut iseteeninduskassat ja mobiilikassat. Iseteeninduskassast on saanud juba uus normaalsus, mobiilikassa aga tõstab oluliselt kaupluses teeninduse kvaliteeti.

Selle aasta üheks kõlavamaks märksõnaks oli automatiseerimine: ladudes on robotid juba inimeste töö üle võtnud, poes katsetatakse nutiriiuleid, nutikaid hinnasilte, nutikaid ostukorve ja ostukärusid ja palju muud. Valmis on Amazoni ja ka AiFi iseteeninduspood, lisaks n-ö viimase miili logistika, näiteks erinevad pakirobotid. Jaanuari seisuga on Amazonil selliseid iseteeninduspoode kokku üheksa, kuid aastaks 2021 on neil plaanis avada üle USA juba 3000 sellist poodi.

Juturobotid ja digiassistendid poes ja kliendi telefonis on juba lähima kolme aasta teema.

Tulevikupood on pigem teenuse ja elamuse pakkuja – ellu jäävad päris brändid, tugevad tegijad, kellel on oma selge nägu ja stiil. Brändid avavad hoogsalt enda poode ja vahendajad on raskustes. Poode panevad kinni ka generic ehk üldbrändi tootjad (GAP jt), sest inimeste ostuharjumused muutuvad.

Terviseteemad on olulised: väike ökoloogiline jalajälg, kõik looduslik on popp. Palju võimalusi pakub nüüd ja tulevikus järjest legaalsemaks muutuv kanepiäri, millele ennustatakse ainuüksi sel aastal üle maailma 220% kasvu!

Kaupmeestel tõusevad teravamalt esile logistikateemad, sest kojuvedu muudab jaeäri. Näiteks USA autovedajate liit prognoosib, et sel aastal palkavad sealsed jaeärid juurde kokku 50 000 autojuhti.

Kaubanduse võtmesõnad on veel jätkusuutlikkus ja sotsiaalselt teadlik äri, tarbimisharjumuste roheliseks muutmine, plastiku kasutamisest loobumine ning taaskasutus – ostmise asemel pigem asjade rentimine jne.

Toimetus ootab lugejate küsimusi
Saada

Populaarne

Tagasi üles