Kütusemüüja kruvib ootusi: kui aprillist tõuseb bensiin 95 hind, pole pääsu ka 98-l (9)

Copy
Tallinn, EESTI 31DEC18
Kütusehinnad langesid, Alexela ja Circle K.
Fuel prices dropped in Estonia.
Foto Tairo Lutter/EESTI MEEDIA
Tallinn, EESTI 31DEC18 Kütusehinnad langesid, Alexela ja Circle K. Fuel prices dropped in Estonia. Foto Tairo Lutter/EESTI MEEDIA Foto: Tairo Lutter / Postimees

Esmaspäevast peab bensiin 95 sisaldama rohkem biolisandit, mis muudab kütuse tanklates veidi kallimaks. Kütusemüüja Alan Vahti sõnul on tõenäoline, et varem või hiljem tõuseb ka bensiin 98 liitrihind. Või tõstavad nad seda ise. 

Eesti hakkas viimase Euroopa Liidu liikmesriigina üle minema biokütustele, mis tõi esimesed muudatused kaasa mullu mais, kui seaduse järgi pidi mootoribensiini ja diislikütuse liiter sisaldama vähemalt 3,1 protsendi ulatuses biokütuseid. Tulevast esmaspäevast ehk homsest astutakse järgmine samm, millega peab biokütuste sisaldus olema 6,4 protsenti.

Alexela juhatuse liige Alan Vaht on välja arvutanud, et biokomponendi ehk etanooli lisamine peaks liitrihinda tõstma sendi võrra. Olgu öeldud, et majandusministeeriumi sõnul suureneb hind aga 0,5 sendi võrra. Samas tuleb toonitada, et nii biokütuste kui mootoribensiini ja diislikütuste hinnad sõltuvad maailmaturu hetkeolukorrast, mistõttu ei pruugigi hinnatõusu tulla.

Vaht tõi aga teisegi huvitava argumendi. Etanooli lisamisel bensiini väheneb viimase energiasisaldus – kokku 3,2 protsenti. See toob kaasa ka kütusekulu täiendava suurenemise. Näiteks saad ühe paagitäiega sõita vähem kilomeetreid. See tõstab Vahti andmetel varjatud rahalist kulu liitri kohta kokku juba 4,3 senti. Ehk veel lihtsamalt, kui praegu maksab bensiin 95 tanklas 1,34 eurot liitrist, on tolle bensiiniliitri tegelik hind 1,382 eurot. See on muidugi hüpoteetiline hind, kui teised muutujad (nafta hind, maksud) jäävad samaks. 

Kes hinda tõstab tanklakett või riik?

Huvitav on aga see, et Vaht mängib juba mõttega, et peagi tõuseb ka bensiin 98 hind, millel seadusega biolisandi segamise nõuet ei ole. Vaht käis välja mitu stsenaariumit. Üks on see, et kuna bensiin 95 läheb kallimaks, püüab ta peagi kinni bensiin 98, mis on reeglina tanklates paari sendi võrra kallim. Mäletatavasti on 95e energiasisaldus etanooli tõttu väiksem, mistõttu hakkavad autoomanikud soetama massiliselt 98t, kus pole etanoolist haisugi. 

See tähendab, et riikide eesmärk – nügida inimesi keskkonnasäästlike kütuste kasutamise suunas – pole vilja kandnud. Kuna transpordisektoris on kliimaeesmärgid täitmata, võib riiki oodata lausa trahv. Lahendus? Riik paneb biokütuse segamise nõude ka bensiin 98 peale, mis käristab hinnavahe taas endiseks. Vahti sõnul võib see küllaltki tõenäoline olla. Samas ei saaks sel juhul hind tõusta üleöö, kuna nõue jõustuks tõenäoliselt aasta pärast. 

Teine stsenaarium on palju labasem. Kütusemüüjad tõstavad bensiin 98 hinda «lihtsalt niisama», kuna avalikkuses on juba loodud teatud ootus, et kütuse hinnad tõusevad. Lisaks on autoomanikud harjunud, et 98 on paar senti kallim. Kuigi seadusest tulenevat sundi pole, meeldiks selline lahendus tõenäoliselt riigile (kuna inimesed ostaksid keskkonnasäästlikumat bensiin 95-toim) ja tanklatele, kelle marginaalid kasvaksid. Vaht, kes töötab Alexelas, ei välistanud sugugi, et nii võibki minna. 

Eraldi küsimus on tema sõnul see, kas selline asi reaalselt õnnestub, kuna jaemüüjate omavaheline konkurents on kõva. See ei lase hinda kunstlikult kõrgel hoida. Ta rääkis, et juba on märgata tanklakette, kes teevad bensiin 98le reklaamikampaaniat. See ei lähe kokku loogikaga, et kavatsetakse oluliselt hinda tõsta. 

Tanklates muutub ka märgistus

Homsest jõustuv uus kord toob kaasa muutuse tanklate märgistuses. Vaht rääkis, et uued E10 (tähistab seda, et etanooli on liitris 5-10 protsenti) sildid jõuavad tankuritele ja mahutitele aprilli jooksul, lõpptähtaeg on 1. mai. 

See ei tähenda, et vana märgistuks kaoks ära. Bensiin 95, 98 ja D jäävad alles, neile lihtsalt lisanduvad uued biosisalduse tähised nagu E10. «Mõte on see, et kui me oleme Eestis harjunud sõnaga diisel, siis mitmes riigis on kasutatakse sõna «gasoil», aga nüüd ongi loodud ühtne märgistus, mis tuleb uutele autodele ka kütusepaagi luugi peale,» põhjendas Vaht.

Kellele seda biokütust vaja on?

Vaht ütles, et seni ei ole piisavalt räägitud aga põhjustest, miks biokütuseid on üldse vaja ning milles seisneb nende kasulikkus. «Oluline on aga mõista, et biokütuste kasutuselevõtu põhjuseks on soov vähendada kasvuhoonegaaside emissiooni transpordis, sest kasvuhoonegaasid põhjustavad globaalset kliima soojenemist. Tegemist on kahjuks ajas aina kasvava inimkonna tõsiseima probleemiga,» kirjeldas Vaht oma blogis. 

Euroopa Komisjoni andmetel moodustab transpordisektori osakaal Euroopa kasvuhoonegaaside emissioonist 25 protsenti ning on peamiseks õhusaaste allikaks linnades. Võrreldes 1970. aastaga on transpordisektori poolt õhku paisatud CO2 heitmete hulk enam kui kahekordistunud. 

Vaht rõhutas, et siinkohal on oluline mõista, et biokütustest üksi ei ole abi, eriti kui rääkida esimese põlvkonna biokütustest, mille tootmiseks rajuti vihmametsi. Vähetähtis ei ole ka I põlvkonna biokütuste konkurents inimese toidulauaga, mis on tõstnud toiduainete hindu.

Ta leidis, et transpordisektor ja kütuseturg on juba täna suures muutumises, kuid suurem transformatsioon ootab meid alles ees. Selleks aga on vaja radikaalselt karmimat energia- ja kliimapoliitikat. 

Suurema biosisaldusega bensiin 95 sobi kõikidele autodele

Kõikidele uutele sõidukitele on E10 mootoribensiin sobilik, kuid vanematel autoel võib tekkida probleeme. «Etanool hakkab söövitama kummi ja kui vanades, bensiinimootoriga autodes on kasutatud küttesüsteemis kummidetaile, siis hakkab etanool seda söövitama ja auto läheb katki. See on see etanooli häda. Uued autod on ehitatud selliselt, et nad on etanoolile vastupidavad. Ma ei forsseeriks seda probleemi üle, sest bioteema on 2000nda keskpaigast olnud turul ja me oleme absoluutselt viimane EL-i riik, kes läks biokütustele üle. Mujal maailmas on need kõik läbi käidud ja häda pole olnud,» selgitas Vaht.

Teistel sõidukitel E10 kasutamise sobivuse kontrollimiseks on AMTEL (Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liit) koostanud tabeli:

 
Kommentaarid (9)
Copy
Tagasi üles