Vanasadamas hakatakse laevu elektriga laadima (1)

Magnus Altküla
, Tarbija toimetaja
Copy
Laeva elektriga laadimine Stockholmi sadamas.
Laeva elektriga laadimine Stockholmi sadamas. Foto: Tallinna Sadam

Tallinna Sadam paigaldab viiele Vanasadama kaile Eestis esimese omanäolise projekti raames ABB uusimad kaldaelektriseadmed, millega sadamas seisvad laevad saavad maapealset elektrit kasutades vähendada laevamootorite heitgaase ja mürareostust.

«Tallinna Vanasadam on üks tihedaima laevaliiklusega sadamaid Euroopas ning kaldaelektri võimekuse loomine on märgilise tähisega samm laevaliikluse tekitatava keskkonnamõju vähendamisel linnaruumile,» kommenteeris Tallinna Sadama juhatuse esimees Valdo Kalm. «Arvestades paranevat õhukvaliteeti ja vähenevat müra, on see positiivne uudis nii kõigile linlastele ja Tallinna külalistele, aga ka laevaoperaatoritele, kes saavad selle läbi panustada linnaruumi keskkonna kvaliteedi arengusse.»

Esimene kaldaelektri võimekusega kai valmib tänavuse aasta lõpus ning see hakkab teenindama Tallinki Tallinn-Stockholmi liini laevasid. Järgmise aasta esimeses pooles tekib kaldaelektri kasutamise võimalus ka Vanasadamas silduvatel Eesti-Soome liini laevadel.

«Arvestuslikult väheneb ühe meie reisilaeva, mis kasutab elektritoiteks rohelist kaldaelektrit vähemalt 7 tundi päevas, CO2 heitmete maht 230 tonni võrra ühes kuus. Samuti avaldub laevamootorite seiskamine paranenud õhukvaliteedis, kuna sadamapiirkonna õhku paiskub vähem heitgaase ja tahkeid osakesi,» märkis Tallinki laevateeninduse juht Tarvi-Carlos Tuulik. «Oleme oma laevadega juba sellealase esimese sammu teinud Stockholmi sadamas, panustades niiviisi sealse linnaruumi kvaliteeti.»

Paigaldatav tehniline lahendus on kõige kaasaegsem kaldalt laevale (shore-to-ship) lahendus, mille tarnib ABB, ning loob võimaluse ühendada laev maapealsesse võrku 11-kilovoldisel pingel. Ohutuse tagamiseks on kasutusel dubleeritud kontrollmehhanismid, mis tagavad kõrgepinge väljalülitumise igas ohuolukorras. Laeva ühendamiseks kaldavõrku maapealset personali ei vajata – laevameeskond juhib kaugjuhtimispuldiga kail paiknevat kaablikraanat laevaluugini ja ühendab kaabli laeva pistikuga. Laeva elektrisüsteem toimib nii üleminekul kaldaelektrile kui ka tagasiminekul generaatoritoitele ilma katkestusteta. 

«Meile on au olla Tallinna Sadama partner Eesti esimese sellise lahenduse rajamisel ning panustada ABB tehnoloogilise võimekusega niivõrd läbimurdelise projekti realiseerimisse,» märkis ABB Balti riikide juht Jukka Patrikainen. 

Tallinna Sadam korraldas viiele Vanasadama kaile (kaid 3, 5, 7, 12 ja 13) kaldaelektri väljaehitamiseks rahvusvahelise riigihanke, mille võitjaks osutus AS Elero. Alajaama seadmed ja automaatika tarnib ABB ning elektriühenduseks vajamineva kaugjuhitava kraana tarnib Eesti ettevõte Scaleup OÜ.

Kaldaelekteri rajamist Vanasadamasse toetab Euroopa Liit Euroopa Ühendamise Rahastu (CEF) meetme projektiga TWIN-PORT 3, mis viiakse ellu koostöös laevafirmade, Helsingi sadama ja Helsingi linnaga. Projekti kogumaksumus on 61 miljonit eurot, sellest Vanasadama kaldaelektri eelarve 3,5 miljonit eurot.

Tallinna Sadam, Helsingi Sadam, Stockholmi Sadam ja Turu Sadam sõlmisid 2016. aastal kokkuleppe, mille kohaselt arendavad Läänemere tihedaima reisiliiklusega ning linnasüdamete vahetus läheduses paiknevad sadamad kaldaelektri lahendusi ühtsest standardist lähtudes.

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles