Iga teine tarbija on langenud pettuse ohvriks

Illustratiivne foto petisest.

FOTO: Sander Ilvest

Enam kui pooled Euroopa Liidu elanikud on viimase kahe aasta jooksul langenud pettuse ohvriks. Eesti tarbijatest on petta saanud iga kolmas, selgub Euroopa Komisjoni uuringust.

Euroopa Komisjoni volinik õigusküsimustes Didier Reynders tõi uuringu tulemusi esitledes välja, et digitaalses maailmas on tarbijate petmised saanud igapäevaseks ning toob kaasa rahalist kahju.

Sellised juhtumid kahtlemata mõjutavad e-kaubanduse mainet, kuna tarbijail tuleb oma käitumist digitaalsel turul väga hoolikalt jälgida. Reynders kinnitas, et Euroopa Liidu järelevalveasutuste võimekus on tõusmas ning ka e-kauplejad, sotsiaalmeediaplatvormid ning maksete vahendajad peavad võtma kasutusele viise, kuidas tarbijat neis olukordades kaitsta.

Digitaalsete tarbijate kaitsmine oli sel nädalal toimunud Consumer Summiti peateemaks. Kõnekas on ka fakt, et iga kuues petta saanud tarbija kandis rahalisi kahjusid, mis jäid enamasti kuni 500 euro piiresse. See tähendab, et Euroopa Liidu elanikud on kahe aasta jooksul kokku saanud selliste pettuste teel kahju üle 24 miljardi euro.

Kõige enam said inimesed petta rahaga, näiteks said võltsteated loteriivõitudest, järgnesid identiteediga seonduvad pettused ning ostudega seonduvad pettused. Väga levinud pettusekanalid on e-post ja bännerreklaamid veebilehtedel. Kusagile ei ole kadunud ka petukõned telefonidele.

«Uuringu tulemused näitasid ka seda, et kõige enam petta saanuid leidus nendes riikides, kus on palju internetikasutajaid,» selgitas Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse juhataja Kristina Tammaru.

Eestis pettasaanu iga kolmas

Näiteks igast kümnest seitse tarbijat Taanist on saanud pettuse osaliseks, aga Bulgaarias, kus on interneti levik oluliselt väiksem, sai petta kaks tarbijat kümnest. Eestis oli petta saanud pea iga kolmas tarbija.

«Eesti on internetilevi osas küll väga eeskujulik, aga pettasaanute arv on võrreldes teiste riikidega madalamate seas. Selle üle on hea meel,» lisas Tammaru. Petta saanud vastajatest üle kolmandiku ütles uuringus, et varasem petukogemus mõjutab ka usaldust ausate kauplejate vastu e-kanalites.

Euroopa Liidu elanike seas tehtud värske uuringu tulemused näitavad, et 56 protsenti vastajatest on viimase kahe aasta jooksul langenud vähemalt ühe pettuse ohvriks.

Uuring viidi läbi eelmise aasta augustist oktoobrini, hõlmades kõiki 28 Euroopa Liidu liikmesriiki ning ka Islandit ja Norrat. Vastajateks olid vähemalt 18-aastased elanikud. Kokku osales uuringus 28 239 inimest.

Toimetus ootab lugejate küsimusi
Saada

Populaarne

Tagasi üles