Reisikorraldajad kutsuvad üles reise edasi lükkama, mitte tühistama

Magnus Altküla
, Tarbija toimetaja
Copy
Germalo reisid.
Germalo reisid. Foto: Sander Ilvest

Euroopa reisibüroode ja reisikorraldajate liit (ECTAA) kutsus inimesi kõigi jaoks rasketes oludes oma juba broneeritud reise tühistamise asemel tulevikku lükkama. Eesti reisibürood paluvad samuti mõistmist, kuna uusi reise broneeritakse minimaalselt ning kujunenud on olukord, kus neil poleks nagu üldse õigusi, ainult kohustused. 

Läinud neljapäeval avaldas Euroopa Komisjon turistidele mõeldud informatiivse kirjutise, milles tõi muuhulgas välja, et pakettreiside korraldaja võib ilma rahaliste karistusteta reisi tühistada, kui selle põhjuseks on erakorralised ja vältimatud asjaolud. 

Sama kehtib ka reisijale, kes võib eriolukorra puhul reisi tühistada ja kogu ettemakstud raha tagasi saada, kui reis oli broneeritud eriolukorra eel. Eriolukord on defineeritud kui situatsioon, mida teenuse pakkuja ei ole võimeline haldama isegi kõiki olemasolevaid meetmeid kasutades. Koroonaviiruse Covid-19 puhang läheb selle definitsiooni alla ohukolletes, kuigi iga kaasust vaadatakse eraldiseisvalt.

Piltlik näide 

Kui sul on broneeritud pakettreis linna, kuhu on ligipääs piiratud või kus avalik elu on ümber korraldatud (näiteks karantiiniolukord), peaks see olema piisav põhjus reis omal soovil tühistada ja ettemakstud raha tagasi saada, kuna reisi toimumine lubatud tingimustel lähitulevikus pole võimalik. Oluline on meeles pidada lähituleviku konteksti, kuna reisifirmad tagastavad kogu raha kindlalt tühistatud reiside eest või kehtiva eriolukorra tõttu, mitte aga kaugemasse tulevikku planeeritud reiside puhul, kuna praegu ei oska keegi veel spekuleerida, millised olud valitsevad näiteks suve teisel poolel.

Esialgu tühistatakse Eestis ja kantakse raha tagasi reiside eest, mis on broneeritud kuni 1. maini. Hilisemate kuupäevade kohta on igal reisifirmal oma poliitika. Novatours näiteks tegeleb ka 2. maist kuni juuni lõpuni tehtud broneeringutega ja lubab oma klientidel nende suhtes muudatusi teha, samas kui Germalo ja Tensi-Reisid tegelevad esialgu esmaste lõkete kustutamisega ja jõuavad esimesest maist kaugemaleulatuvate broneeringuteni jooksvalt.

Reisikorraldajate maksevõimekus on saanud kõva löögi

Euroopa Komisjoni infokiri teadvustas, et reisikorraldajate maksevõimekus on eriolukorras saanud juba kõva löögi ning uute broneeringute järsu vähenemise tõttu on ettevõtetel raske kõiki pretensioone kohe rahuldada. Seetõttu tasuks reisijatel kaaluda oma pakettreisi tulevikku lükkamist. Selleks puhuks võiksid reisifirmad teha reisijatele kreeditarved või vautšerid, mida makstud summa ulatuses hiljem kasutada, kuna esialgu valitseb ülemaailmselt veel ebakindel olukord, tänu millele on konkreetseid reisiplaane raske teha. Euroopa Komisjon rõhutas aga, et reisija peaks sellise lahenduse puhul säilitama võimaluse raha tagasi küsida, kui vautšerit siiski lõpuks kasutada ei saa. 

Euroopa Komisjoni avalduse peale aktiveerus Euroopa reisibüroode ja reisikorraldajate liit (ECTAA), kes rõhutas omalt poolt eriti tugevalt juba makstud reiside edasilükkamise soovituslikkust, kuna taoline käitumisviis aitaks natukenegi leevendada reisikorraldajatele osaks saanud finantspingeid. ECTAA president Pawel Niewiadomski rõhutas, et kliendid ei võida kuidagi sellest, kui reisikorraldajad maksekoorma all pankrotti lähevad, kuna kehtiv õigusreeglistik ei suuda firma pankroti korral kõigile soovijatele hüvitist tagada. 

Probleemiks on kuhjumine 

Germalo juht Marianne Kaldas rääkis, et Euroopa direktiividesse pole seni selgesõnalisi muudatusi tehtud ning seepärast valitseb nii reisifirmade kui ka tarbijate jaoks segadus. Ning kuigi reiside ärajäämise tõttu kannatavad nii tarbija kui ka reisikorraldajad, on viimaste jaoks pinged eriti laes. «Aprillikuus pidi Germaloga reisile minema 1500 inimest, kellest nüüd ei lähe ühtegi ja kolme nädalaga pidime me nende kõigiga suhtlema tühistamiste või ümberbroneerimiste teemadel. Hullumaja on olnud,» võttis Kaldas olukorra nukralt kokku.

Sama kinnitas ka firma Tensi-Reisid juht Sirje Kurrikoff, kelle sõnul on neile suuri finantsilisi pingeid tekitanud veel lisaks tarbijakaitse poolt sätestatud 14-päevane tagastuskohustus alates kliendi avalduse saamisest. Kõik lähitulevikus reisita jäänud kliendid soovivad seetõttu raha tagasi saada samal ajal ja olukorras, kus ettevõttesse raha sisse ei liigu. Kurrikoff toonitas, et küsimus pole klientidele raha tagastamise tahtmatuses, vaid selles, et tarbijakaitse poolt seatud piirangud panevad ettevõtted olukorda, kus neil pole võimalik väljaminekuid hajutada ning eriolukorras mõistlikku tegevuskava välja mõelda.

Siinkohal on siiski paslik mainida, et ka tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve amet on teinud reisijatele üleskutse reisifirmadega paindlikke lahendusi ja kokkuleppeid otsida.

Ka reisikorraldajate rahad on kinni

Kurrikoff rääkis, et pakettreiside puhul ei tagasta lennufirmad reisikorraldajatele ärajäänud lendude eest raha sama kiirelt, kui nõuab tarbijakaitse reisijatele ärajäänud teenuse eest maksmist. «Me ootame, et Euroopa Liidust tuleks mingi normaalne direktiiv, mis sõnastaks, et reisikorraldaja maksab tagasi kogu raha, mis tema käes on, mis on täitsa loogiline, aga ei maksa tagasi seda raha, mis on lennufirma käes, enne kui lennufirma seda ära ei maksa,» selgitas Kurrikoff antud olukorra frustreerivust pakettreiside korraldajate jaoks.

Ka Novatoursi turundus- ja suhtekorraldusjuht Olev Riisberg sõnas, et koroonapandeemia olukorda ei ole täna kehtivad direktiivid võimelised täies mahus reguleerima, seega ootavad kõik reisiettevõtjad hetkel täpsemaid suuniseid Euroopa Komisjonilt. 

Peamine sõnum antud olukorras nii Euroopa Komisjoni poolt kui ka lokaalselt on võtta ühendust oma reiskorraldajaga ning leida üheskoos sobivaim lahendus, mis tooks nii ettevõtjale kui ka kliendile selles kriisiolukorras võimalikult vähe kahju. Kurrikoff Tensi-Reisidest selgitas näiteks, et isegi kui kliendid võtaksid vautšeri osale reisisummast – näiteks 600 eurose maksumusega reisist 200 euro väärtuses ja 400 eurot soovivad tagasi – aitaks see kujunenud olukorras reisifirmasid kõvasti.

Kui oled välismaal lõksus

Kui oled pakettreisile läinud, ent eriolukorra tõttu välismaale lõksu jäänud, peab pakettreisi korraldaja sind abistama, jagades informatsiooni terviseteenuste ja kohalike arengute kohta ning aidates leida alternatiivseid viise tagasi kodumaale. Kui eriolukorra tõttu ei ole võimalik plaanipäraselt kodumaale naasta, tuleb reisikorraldajal maksta vahepealse majutuse eest kolme öö vältel. Sealt edasi liigub maksekohustus juba kliendile, kui tegemist ei ole liikumispuudega isiku ja tema saatja, raseda naise, saatjata alaealise, või eriarstiabi vajava isikuga. Nende n-ö riskigrupis olevate isikute majutuse kompensatsiooni puhul kehtib aga lisaks nõue, et reisikorraldajat on taoliste isikute erivajadustest/-olukorrast kirjalikult teavitatud vähemalt 48 tundi enne pakettreisi algust.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles