Galerii ⟩ Kaubanduskeskuste poodide JOKK-skeemide faktikontroll

Seoses läinud nädala lõpus meedias levinud Kaubamaja Grupi juhi arvamusega, et valitsuse uued reeglid kaubanduskeskustele on segased ja jätavad hulgaliselt ruumi improviseerimiseks, käisime vaatamas olukorda Tallinna kaubanduskeskustes. 

Tallinna Kaubamaja Grupi juhatuse esimees Raul Puusepp avaldas läinud nädala lõpus arvamust, et valitsuse uued reeglid kaubanduskeskuste suhtes ei kanna oma eesmärki. Uute ettekirjutuste kohaselt võivad lisaks elutähtsaid teenuseid pakkuvatele kauplustele – toidupoed (ka niši, nt liha- ja juustpoed), apteegid, pangakontorid, telekomide esindused, pakiautomaadid, toitu kaasa müüvad ettevõtted – jääda avatuks ka need kaubanduskeskuste poed, millele on ligipääs tänavalt. Puusepa hinnangul annab see vaba tee JOKK-skeemitamisele, mille raames võivad keskuste kauplused muuhulgas ehitada alternatiivseid sissepääse, et lahti jääda.

«Valitsuse otsusega oleks Tallinna Kaubamaja võinud jääda vähemalt osaliselt avatuks, sest ajalooline sissepääs Gonsiori tänaval viib otse müügisaali. Ometi ei hoia me uksi avatuna. Oleme ise vastutustundlikud ja oleme endale kehtestanud rangemad meetmed,» kirjutas Puusepp. «Head kaupmehed, olge otsusekindlamad kui valitsus. Head kliendid, olge targemad ja ärge minge vastutustundetu trikitamistega kaasa,» lisas ta, toonitades et mida pikem on kriis, seda kauem ronitakse sealt ka välja, mistõttu peaks sulgema võimalikult paljud kaubandusasutused.

Käisime esmaspäeva pärastlõunal läbi suuremad Tallinna kaubanduskeskused, et ise veenduda: palju on kaubanduskeskustes poode, kes ei paku esmatarbeteenuseid või toitu, ent kes on oma uksed siiski lahti jätnud, kuna neile saab ligi tänavalt.

Üksikud esindused

Ringreisi kokkuvõttes (mille raames sai külastatud Kristiine, Rocca al Mare, Sikupilli, Lasnamäe Centrumi, Mustamäe, Mustika, Nautica ja Viru keskusi) võib väita, et uksed on lahti jätnud siiski üsna üksikud kauplused, mis ei kvalifitseeru valitsuse nimetatud esmatarbekaupu või -teenuseid osutavate poodide nimistusse. Viru keskuse puhul tuleb ka ära märkida, et Laikmaa tänava poolsel küljel lahti olevad kauplused on küll Viru keskuse hoone küljes, ent neile oli ligipääs ka keeldude eelselt just tänavalt, mitte keskuse seest.

Üks lahtiolev kommertskauplus oli Kristiine keskuse Hawaii Express, millele on ligipääs otse tänavalt. Nagu kord ja kohus olid üleval sildid kahemeetrise vahemaa hoidmisest ning koha pealt kinnitati ka, et üle kümne inimese korraga poodi ei lasta. Samuti töötatakse lühendatud tööajaga. Töötajad tahtvat aga tööd teha ning kui ka klientide jaoks läheks kauplus kinni, tuleks osa töötajaid endiselt kohapeale, et veebitellimuste komplekteerimisega tegeleda.

Huvitava lisainfona avaldati Kristiine Hawaii Expressist, kuidas koroonaviirusega on selline omapärane lugu, et kliendid kardavad seda küll ja tihti küsitakse kulleri võimalust, ent paljude jaoks on kulleri hind liiast. Ehk et: ost tehakse küll veebist, ent järele tullakse ikka kohapeale, kuna ei taheta kulleri eest lisatasu maksta.

Ning kuigi füüsiliste poodide käive on loomulikult saanud kõva paugu, siis veebimüük on vähemalt Hawaii Expressi puhul aidanud olukorda korvata ja tellimused olevat laes. Peamisteks ostuartikliteks on jalgrattad ja nende tarvikud, mille järele on nõudlus aina kasvanud, osati seoses ka selleaastase kesise talvega.

Mis inimeste tervist puudutab, siis kohapeal oldi kindlad, et järgides juba kehtestatud nõudeid (desinfitseerimise võimalus, inimeste poolt kahemeetrise vahe hoidmine) on võimalik tööd ohutult teha.

Mis (ja kellele) on elutähtis teenus?

Avatud olid näiteks ka lemmikloomapoodide Bosse esindus Ülemiste keskuses (avatud on ka Viru keskuse külje all olev Bosse, ent sellele oli ligipääs alati tänavalt) ja Urr & Nurr esindus Mustamäe keskuses. Teenindaja Urris & Nurris selgitas, et need esindused, kus ligipääsu otse tänavalt ei olnud, ongi suletud, näiteks nende Solarise kauplus. Mustamäel jäädakse aga avatuks seni, kuniks ei tule konkreetset kohustust sulgeda, kuna desovahendeid kasutatakse aktiivselt ja klientide hordi nagunii pole.

Bosses oli klientide külastatavus sel päeval olnud äärmiselt madal, ent tööl olnud teenindaja selgitas, kuidas lahti ollakse praegu mitte selleks, et suurt kasumit teenida, vaid selleks, kui mõnel loomaomanikul läheb kiiremas korras vaja toodet, mida tavalisest toidupoest kuidagi ei saa. 

Näiteks tõi Bosse esindaja välja, et paljudel lemmikloomadel on tänapäeval probleeme allergiatega, mistõttu ei sobi neile toidupoodides müüdavad laiatarbe lemmikloomatoidud. Spetsiaalseid toite saabki ainult spetsialiseerunud lemmikloomapoodidest. Kuna Bosse on väikeettevõte, siis kaupluste lahtiolek jällegi lubab kaupa operatiivsemalt kliendini transportida, kui näiteks Haabersti esinduses toodet pole, aga Ülemiste keskuses on. 

Oma tervise pärast tööl olnud teenindaja väga mures ei olnud, kuna kasutuseks olid olemas nii kindad, desovedelik kui ka mask, ja samuti uskus ta, et senise kontakti põhjal ei karistaks juhatus oma töötajaid, kui nood ohutuse kaalutlustel otsustaksid üks päev enam tööle mitte tulla, kuniks kriis laheneb. Küll aga jagas Bosse teenindaja ideeliselt Raul Puusepa mõtteid, et tegelikult oleks võinud kaubanduskeskused juba terviklikult sulgeda, kuna eeldatavasti aitaks see kriisiolukorda kiiremini lõpetada. Ta lisas, et kõige hullemad olid päevad, mis eelnesid läinud reedele, mil kaubanduskeskustes pidi enamus poode uksed sulgema. Neile eelnenud päevadel olevat vähemalt Ülemistes liikunud ikkagi suhtelised massid – info keskuste peatsest sulgemisest olevat inimesed poodidesse toonud.

Bosse kauplus Ülemistes on lahti keskuse ja poe omanike kokkuleppel, kuid lahendus on omamoodi kurioosne, kuna otsese pääsuga tänavale kauplus ei ole. Paokile on tehtud hoopis üldpersonali uks, kust lintidega piiratud tee viib Bosse kaupluseni.

Koduelektroonikakett ei sulge enne konkreetset käsku

Sisenedes Ülemiste Euronicsisse, kuhu saab praegu sisse maja tagant, hõikas reibas teenindaja kohe, et käed tuleb desinfitseerida. Niisiis: ettevaatusabinõusid järgitakse ja vähemalt ajal, kui poes oli väga vähe rahvast, tuletati neid ka potentsiaalsele kliendile kohe ukselt meelde. 

Eriolukorras töötamises kohalik teenindaja kriitilist probleemi ei näinud ning sõnas isegi, et teataval määral on praegu töötamine nauditav, kuna mõnusalt rahulik on. Palju rohkem ta aga eriolukorras töötamise kohta ei soovinud sõnada ning kohapeal kinnitati, et meediaküsimustele vastamiseks on Euronicsil spetsiaalne inimene.

Selleks inimeseks on turundusdirektor Kristjan Terase, kes rääkis, et ka Euronicsi hinnangul tegeletakse esmatähtsate kaupade müügiga, milleks on näiteks külmkapid ja pliidid ning kodukooli ja -kontoreid silmas pidades ka arvutid. Seetõttu jäädi ka lahti nendes kohtades, kus võimalik, kuigi üldiselt kutsutakse inimesi just interneti vahendusel kaupu ostma. Samuti rõhutas Terase, et lahtiolevad Euronicsi poed pole ainult müügikohad, vaid neisse saab pöörduda ka parandusküsimustega, kuna antud olukorras ei pruugi uue kodumasina ostmine olla võimalik. 

Töötajate heaolust rääkides kinnitas Terase, et haiged töötajad peaksid kindlasti koju jääma – ka need, kellel ilmnevad täiesti tavalise külmetuse või muu haiguse sümptomid. Ta lubas, et nende töötaja sellest midagi ei kaota. Kui kellelgi peaks avastatama tõsiseltvõetav koroonakahtlus, on plaanis kogu selle inimesega tööl koos olnud kollektiiv koju jätta. Taolist olukorda aga seni esinenud pole.

Valitsuse kaubanduskeskusi puudutavaid korraldusi kommenteerides arvas Terase, et meetmete eesmärk oli eelkõige inimeste hajutamine ja kogunemispunktide sulgemine, mis tema hinnangul ja Euronicsi kogemusel on olnud edukas, kuna eraldi sissepääsuga poodidesse rahvamasse pole tulnud. Seetõttu pole ka plaanis poode sulgeda enne uute korralduste laekumist, kuigi Terase kinnitas, et siiani on tegutsetud 100% valitsuse juhtnööride järgi ning kui tulevad uued korraldused, siis järgitakse ka neid.

Toimetus ootab lugejate küsimusi
Saada

Populaarne

Tagasi üles