Gaasiga sõitmine on võrreldes bensiiniga oluliselt odavam

Eger Ninn
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Autogaasiseadmed OÜ juhataja Gunnar Barhov (paremal) ja Timo Mägi autole gaasiballooni paigaldamas.
Autogaasiseadmed OÜ juhataja Gunnar Barhov (paremal) ja Timo Mägi autole gaasiballooni paigaldamas. Foto: Sille Annuk

Liiter autogaasi maksab praegu Eestis 79 senti, bensiiniliitri eest tuleb automaattanklas välja käia 1,434 eurot. Kuigi gaasiga sõitev auto neelab kümme protsenti enam kütust, on hinnavahe ometi märgatav.



Autole gaasiseadme paigaldamine läheb firma Autogaasiseadmed OÜ juhataja Gunnar Barhovi sõnul maksma keskmiselt 1100–1300 eurot, võimsama mootoriga sõiduki puhul aga veelgi rohkem.

Tasuvuskalkulaatori arvutused näitavad, et kui aastas sõita 15 000 kilomeetrit ning keskmine kütusekulu on kaheksa liitrit saja kilomeetri kohta, kulub 1300 euro eest paigaldatud seadme ja praeguste kütusehindade juures selle raha tagasiteenimiseks 23 kuud.

Sellise läbisõidu ja kütusekuluga peaks aastas bensiini eest välja käima 1721 eurot, gaasile kuluks 1043 eurot. Aastane kokkuhoid on seega 678 ja kuine 57 eurot. Suurema läbisõidu või kütusekulu korral on seadme tasuvusaeg lühem.

Hind sõltub võimsusest

Gunnar Barhov nentis, et nende juures paigaldatakse kõige enam keskmise mootoriga autole keskmise hinnaklassiga seadmeid. Seadme hind sõltub üldiselt mootori võimsusest – mida vägevam jõuallikas, seda kallim seade. Samuti mõjutab hinda gaasiballooni valik: kui tahetakse väga suurt ballooni, läheb paigaldamine kallimaks.

Barhovi sõnul on suurem kütusekulu tingitud sellest, et gaasi kasutegur on bensiini omast veidi väiksem. Kuna gaasiseade lülitub tööle alles mõni aeg pärast mootori käivitamist, tekib küsimus, kas näiteks ainult lühikesi otsi sõitval inimesel see investeering üldse ära tasub.

«Seade lülitub automaatselt tööle, kui mootor on saavutanud 30-kraadise temperatuuri,» selgitas Barhov. «Kui hommikul täiesti külm auto võtta, siis suvel on minul üle läinud umbes poole kilomeetri pärast, talvel võib-olla kilomeetri kanti,» selgitas gaasiseadmete paigaldaja. Kui aga mootor on veel veidi soe ehk viimasest sõidust pole üle paari tunni möödas, lülitub gaasiseade kohe sisse.

Hooldus äärmiselt oluline

Barhovi sõnul on gaasiseadme puhul äärmiselt oluline pidev hooldus. Hooldustsükkel on tavaliselt umbes 15 000 kilomeetrit. Siis vahetatakse ära paar filtrit ja vaadatakse seadme töö arvutiga üle, kõik see kokku peaks aega võtma umbes 20 minutit. Töö ja vajalikud jupid lähevad maksma ligi 35–40 eurot, ütles Barhov.

«Kui gaasiseadet korralikult hooldada, siis ta peab mitu autot vastu,» kinnitas ta. «Meil on kliente küll, kes on seadme ümber tõstnud teisele autole.»

Kuulujuttude kohta, et gaasiseade mõjub mootorile halvasti, ütles Barhov, et väga sageli ostetakse mujalt maailmast gaasiseadmega auto ning siis lihtsalt ei teata, kuidas see täpselt töötab.

«Ega keegi kahjuks tea sellest gaasiseadmest midagi, lihtsalt on suur rõõm, et on odav sõita,» nentis ta. «Ja siis jäetakse kolm-neli hooldustsüklit vahele ning gaasiseade vaevalt hingitseb seal peal. Ta ei anna enam ammu mootorile piisavat kütet, see jääb lahjaks. Ja vot siis hakkab see tõesti mootorile liiga tegema.» Üks ilmne tundemärk hoolduse vajalikkusest on see, kui auto gaasile ümber lülitudes teistmoodi käituma hakkab.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles