Kui suur on hea õpetaja väärtus rahas?

Õpetajate meeleavaldus Vabaduse väljakul.

FOTO: Andres Haabu

Columbia Ärikool on koostöös Harvardiga välja arvutanud USA andmete põhjal hea õpetaja väärtuse. Kriteeriumiks on õpilaste sissetulekud ja pikaajaline edukus elus.

Nii nagu meil, on ka USAs probleemiks õpetajate ja õpilaste standardiseeritud hindamine, vahendab Pärnu Konverentside ajaveeb. Seepärast on raske hinnata õpetaja töö tegelikku tulemust. Näiteks motiveeritud keskklassi laste õpetamine eliitkoolis ei tohiks olla suur kunst.

Uuringu eesmärk oli välja arvutada õpetajate poolt loodud lisandväärtus. See on testide tulemuste paranemine võrdluses kuludega. Või teisisõnu, õpetajate tööd saab hinnata sama tasemega õpilaste puhul ning selle saavutamiseks tuleb normaliseerida õpilaste tase. Uuringu valimisse kuulus 2,5 miljonit õpilast ja 18 miljonit testide tulemust 20 aasta jooksul.

Tulemused näitasid, et kõrget lisandväärtust loovate õpetajate õpilased said paremaid testide tulemusi, läksid sagedamini ülikooli, teenisid paremat palka, elasid paremates elurajoonides ning säästsid rohkem vanaduspõlveks.

Vahetades välja kõige madalama 5 protsendi hulka kuuluvad õpetajad keskpärastega, siis suurenevad klassiruumi sissetulekud kogu tööea jooksul 250 000 dollari võrra ehk ligikaudu 10 000 dollari võrra õpilase kohta. See on nn alumise osa strateegia. Parimate õpetajate puhul võimendub raha veelgi, jõudes 25 tuhande dollarini õpilase kohta.

Huvitavaks muutub küsimus ülemise osa strateegia puhul. Nimelt saavad uuringu alusel parematest peredest pärit lapsed heade õpetajate korral keskmisest ligikaudu kaks korda paremaid tulemusi. Seega peaksid vanemad ratsionaalselt selle kinni maksma. Võimekate lastega peaksid tegelema võimekad õpetajad.

Esimene järeldus on ajaveebi hinnangul ühene: head õpetajad loovad palju väärtust. Teiseks, kehvad õpetajad tuleb kohe lahti lasta ja kolmandaks, eliitharidus peabki olema kallis.

Toimetus ootab lugejate küsimusi
Saada
Tagasi üles