Eestlasi hullutab järjekordne püramiidskeem

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eesti edukaim Mona Viega tegeleja Veiko Kruustük sai 30. sünnipäevaks kätte firma liisitud uhiuue auto Audi A7.
Eesti edukaim Mona Viega tegeleja Veiko Kruustük sai 30. sünnipäevaks kätte firma liisitud uhiuue auto Audi A7. Foto: Peeter Langovits

Kesklinna suure kontorihoone keldrikorruse ukse ees seisab tuttuus pimestavalt valge Audi A7. Selle ümber on koondunud kas üksi või kahekesi seisvad noored neiud, pilk häbelikult maha suunatud ja näpud närviliselt telefoni sõrmitsemas.

Mona Vie korraldab Eestis igal argipäeval üheksa esitlust, kus tutvustatakse võimalust «finantsilisele vabadusele». Eeskujuks tuuakse palgatšekk, kus kellegi nädalapalgaks on märgitud üle 6000 euro. Selle saavutamiseks pole vaja teha muud, kui juua ja teistelegi soovitada maailma kõige tervislikumat mahla, mille nimi on Mona Vie.

Seadusega keelatud

Tarbijakaitseameti hinnangul tegutseb Mona Vie püramiidskeemina ning selline tegevus on seadusega keelatud. Tarbijakaitse menetlus ettevõtte suhtes käib.

Teed finantsilise vabaduseni tutvustab esitlusel poolteist aastat Mona Viega tegelenud ning nüüdseks selles äris kõige kõrgemale tasemele jõudnud eestlane Veiko Kruustük. Kõigepealt jagatakse umbes paarikümnele kohale tulnud huvilisele tabelid, kust näeb, et igaühel on võimalus teenida tuhandeid dollareid nädalas.

Skeemi tutvustamine on ameerikalikult isiklik (perepilt, lugu sellest, kuidas töö IT-valdkonnas teda ära tüütas ning teise lapse sündides mõistis ta, et tahab perega rohkem koos aega veeta), aga eestlaslikult vaoshoitud. Puuduvad ärritavalt suured žestid ja liigne emotsionaalsus, pigem rõhub Kruustük loogikale ning inimese valikuvabadusele.

«Me ei saa sundida sind finantsilisele vabadusele.» «Me saame aidata neid, kes seda ise tahavad.» «Me ei suuda kõiki eestlasi päästa.» − nii kõlab esitluse refrään.

Jutu illustreerimiseks kasutab Kruustük slaide, kus on lisaks teistele naeratavatele inimestele ka maailma tuntuimate rikkurite, Bill Gatesi ja Donald Trumpi pildid ning tsitaadid.

Kogu äritegevuse tuuma ehk tooteni jõutakse esitluse teises pooles ja pikalt sellel ei peatuta.

Kuid miks rääkidagi enam edasi, kui esimese paari minuti jooksul teeb Kruustük kõigile selgeks, et veinipudelitesse villitud mahl sisaldab suures koguses antioksüdante, mis ei tee vähemat ega rohkemat kui aeglustavad vananemist.

Energia andmine, hea uni, kaalulangus või -tõus (vastavalt vajadusele) ja kogu päevane vitamiinikogus on juba vähem olulised boonused. Kogu selle imevõime taga on Brasiilias kasvav mari nimega açai, mille puhast mahla müüakse Eestis ka ökopoodides.

Kuid Mona Vie mahlas on marja vaid 25 protsenti ning 750 ml pudel maksab tellijale pea 30 eurot. Esitluse lõppedes täitis registreerimisankeedi kohapeal ära vähemalt kolm inimest.

Mida esitlusel ei räägita, on see, et Mona Vie vastu on Ameerikas alates 2005. aastast, mil tegutsema hakati, lisaks lugematute kriitiliste artiklite ilmumisele algatatud ka mitmeid kohtuasju. Peamiselt on põhjuseks olnud toote eksitav reklaamimine. Siiani ei ole Mona Vied veel siiski süüdi mõistetud.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles